Emelie Ekblad grundade Dessaga för att stärka kvinnor i utsatta regioner

Foto: Alan Rana Magar

När jag kommer i kontakt med den sociala entreprenören Emelie Ekblad är hon precis på väg att flyga mot Himalaya. Vår konversation med varandra fortsätter under några dagar över mail, ibland avbruten av elavbrott i Indien, det första stoppet på hennes resa den här vändan. Snart beger hon sig upp i bergen för att träffa lokala organisationer som jobbar med hantverkare i regionen och som hennes företag Dessaga håller på att etablera samarbete med.

– Jag har alltid varit nyfiken och älskat att resa och upptäcka platser och människor. Jag brinner för att stärka kvinnor.

Emelie själv är 28 år gammal och kommer från en corporate-bakgrund, senast som del av ledningsgruppen för Microsofts konsultverksamhet. Hon har även arbetat som ambassadör för kvinnligt företagande på uppdrag av Tillväxtverket under ett par år.

Emelie startade Dessaga 2016, ett socialt företagande och en digital marknadsplats som lyfter kvinnliga hantverkare genom att samarbeta med lokala organisationer från mer utsatta områden runtom i världen, och som hjälper dem med enkel affärsutveckling och internationell handel.

– Efter att ha lämnat ’corporate världen’ och rest jorden runt själv, ofta under mycket enkla former, mötandes många gripande människoöden, så kändes det naturligt att ta mina erfarenheter från åren i näringslivet och försöka bidra med dem på ett annat sätt.

Emelie började kontakta ambassader, handelskammare, biståndsorganisationer och hennes egna nätverk för att få en bättre förståelse för hur hon skulle kunna tänkas bidra. Efter en tids research fann hon regioner med gedigen tradition av hantverk, där många kvinnor arbetade i kooperativ/organisationer – men där de hade utmaningar med affären och att nå ut med sina verk.

– Därifrån arbetade jag helt enkelt vidare för att förstå vilka material och metoder som fanns, för att kunna utveckla och jobba med produkter som inte bara bidrog till att stärka kvinnornas ekonomiska egenmakt, utan också bidra till miljömässig och social hållbarhet, där såväl ekosystem som hantverkstraditioner annars riskerar att tunnas ut och på sikt gå förlorade. Sammantaget är det det som kom att forma grunden för Dessaga och hur vi arbetar.

Själva grundtanken med Dessaga är att försöka stötta respektive organisation på det sätt som passar dem bäst. Mycket handlar om vilken kunskap som kan byggas och utbytas mellan organisationerna. Andra frågor är specifika för respektive organisation. Vissa behöver hjälp med råmaterialanskaffning, andra med färgsättning, och en tredje med produktutveckling. På så vis kan vi lyfta dem på ett sätt som också ger mer långsiktiga effekter, förklarar Emelie.

– Att jobba med de länder jag reser i innebär att jag får möjligheten att utforska och förstå det lokala samhället ur flera nivåer och perspektiv. Jag lär mig minst lika mycket om mig själv som de människor jag möter. Det finns något fascinerande med att besöka nya platser. Det är som att tända upp rum som tidigare låg i mörker. För varje rum får man en bättre förståelse även för andra rum.

Dessaga jobbar idag tillsammans med såväl ambassader, lokala myndigheter och organisationer som internationella biståndsorganisationer för att identifiera grupper och organisationer som kan tänkas ha nytta av företagets stöd.

De olika lokala organisationerna vars hantverk Dessaga säljer lyfts på sajten genom artiklar om de sociala projekten. Varje smycke kommer även med ett certifikat med information om dess ursprung när de säljs på den digitala marknadsplatsen eller i en av Dessagas tillfälliga pop-up-butiker.

– Vi försöker jobba holistiskt och producerar t ex även förpackningarna tillsammans med utsatta grupper för att arbeta hållbart ur ett helhetsperspektiv. De ursprungliga designidéerna kommer från mig, och sedan arbetar vi fram slutdesignen tillsammans utifrån organisationen och dess närmiljös förutsättningar. Under min nuvarande resa i Asien tittar jag på hur vi kan utveckla konceptet och t ex även jobba med papper till våra certifikat som kommer ifrån organisationer för utsatta grupper.

För att säkerställa hållbarhet i alla led, inte bara ersättningsnivåer, utan även arbets- och handelsvillkor, att inget barnarbete förekommer, hur Dessaga kan stötta ensamstående mammor, det lokala arbetet med utbildning, mm. samarbetar företaget med ett omfattande nätverk av lokala och internationella organisationer.

– Vad gäller ersättningsnivåer sätts dessa av det egna kooperativet/organisationen eller, om det rör sig om enskilda hushåll och kvinnor, så är de ofta anslutna till en något större lokal organisation, som sätter nivåerna. Vi jobbar alltid i enlighet med Fair Trade-principerna, som i sig också sätter rättvisa nivåer.

Emelie berättar att både individer och organisationer de jobbar tillsammans med tycker att det är väldigt roligt att se deras hantverk nå till en bredare marknad än vad som tidigare var möjligt.

– De uttrycker en stor glädje och stolthet. Inte bara för de enskilda smyckena och känslan av att ha utvecklats själv genom design/utbildningsprocessen, utan också över att traditionella metoder får stärkt möjlighet att leva vidare till kommande generationer, och att de kan bidra till den lokala miljön.

Genom att börja med en e-handel kan Dessaga säkerställa att tillväxten sker på ett hållbart sätt, utan att addera pressen med specifika volymer eller försäkran om påfyllning till återförsäljare i ett skede där verksamheten byggs upp.

– Vi kan testa alla delar av affärsmodellen tillsammans med organisationerna i liten skala, justera och växa successivt gemensamt.

– Dessaga är fortfarande ungt, jag kom tillbaka med den första kollektionen från Syd- och Centralamerika i november/december-skiftet 2016, och den första kollektionen från Ecuador släpptes i början av 2017. Jag har haft fullt fokus på hållbar uppbyggnad av hela Dessagas verksamhet och samarbeten, snarare än marknadsföring. Med det sagt så är jag alldeles extra glad att vi ändå fått en hel del förfrågningar om att hålla föreläsningar kring socialt entreprenörskap och hållbarhet, intresse från press, och ett jättefint gensvar från de kunder vi varit i kontakt med. Många betonar just historien bakom och känslan av kvalitativt hantverk bakom varje smycke som utmärkande.

Emelie reser just genom Indien, Nepal, Burma och Sri Lanka för att hitta sätt att fortsätta utveckla Dessagas verksamhet på ett hållbart sätt. Hon har även förhoppning om att kunna bredda Dessagas närvaro och möjlighet att påverka fortlöpande.

– Hittills har jag varit ungefär hälften av tiden ute i regionerna och arbetat lokalt med kvinnorna och organisationerna, och hälften av tiden hemma i Europa och hanterat de bitar som bäst sköts här ifrån, som uppsättning av Supply, och det mesta som kräver snabbt wifi. Jag ser framför mig att jag kommer fortsätta resa fram och tillbaka mellan de olika regionerna och ’hemma’. Det beror helt enkelt på vart jag kan göra störst skillnad för Dessaga och våra samarbetsorganisationer.

Emelie menar att resan som entreprenör är en känslomässig bergodalbana, särskilt för sociala entreprenörer.

– Topparna är än mer fantastiska då känslan av att verkligen kunna bidra och göra skillnad är oslagbar, medan dalarna – som känslan av att man skulle vilja åstadkomma mer, också är mer påtaglig.

– Med det sagt är mitt råd för någon som funderar på att göra en liknande insats att verkligen fundera på vad du brinner för – för det kommer krävas mycket hårt arbete, så du behöver all energi du kan frambringa – och utgå ifrån det. Bygg sen ett nätverk av individer och organisationer som vill åt samma håll. Man är starkare tillsammans! Och sen är det ’bara’ att börja göra – det här är inget man kan läsa sig till – man måste ut och testa, lära, och bygga i verkligheten!

Besök www.dessaga.com och följ Emelies och Dessagas resa på Instagram @_dessaga_.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *