Det flexibla arbetslivet

Det svenska företaget Mentimeter byter kontor varje år

Temat från Mentimeter poserar i Lissabon

Det svenska företaget Mentimeter flyttar varje år hela sitt kontor (nåja, personalen) till en annan plats i världen för en tid och under februari i år spenderade företaget en hel månad i Lissabon. Syftet är att förstå andra företagskulturer, stöta på lokalt entreprenörskap och helt enkelt komma ifrån vardagsrutinerna i Sverige för en stund. Vi tog oss en pratstund med Johnny Warström som är VD för företaget.

Hej Johnny, berätta kort om dig och Mentimeter…
Johnny Warström, KTH Elektroteknik som utbildning och sen VD Trainee på Telenor Connexion och under den tiden startade jag Mentimeter som ett helg-/sidoprojekt med 3 goda vänner från KTH. Alla vi stod inför samma utmaningar i jobbet, tråkiga och o-engagerande möten/presentationer. Vi valde att utveckla en väldigt enkel tjänst som vi själva kunde använda på jobbet. Den tog fart efter att vi tagit den till jobbet och visat den för några vänner samt att Ericsson blev vår första kund. Vi la ut en betalvägg online och sen våren 2014 bestämde vi oss för att börja jobba heltid med den. I juni samma år arbetade vi får första dag på heltid.

När började ni att flytta hela personalen till ett annat kontor varje år?
Allting började med inkubatorn 500startup i San Francisco. Erfarenheten av det var inte bara inspirationen och kunskapen från att bygga ett internationellt bolag i USA utan också att umgås med teamet så nära som man gör när man bor tillsammans i en annan kultur.  Vi bestämde tillsammans att vi skulle testa att åka någonstans nästkommande år också, så Barcelona blev bestämt och då var vi 10 kollegor. Det fungerade hur bra som helst och utkomsten av den resan blev en ännu större inspirationseffekt. Sen var det ingenting som kunde ifrågasättas, vi ska ”re-locaeta” en gång om året för att bli inspirerade, komma ifrån projektlunket här hemma och fira att vi är så framgångsrika som team.

I år flyttade vi ner 20 kollegor, varav 2 av de (som är föräldrar) var med några enstaka dagar.

Vad är den stora drivkraften bakom initiativet?
Syftet med flytten är att upptäcka och förstå andra företagskulturer, lokalt entreprenörskap och att komma ifrån vardagen i Sverige. Det hjälper oss också att överbrygga grupper och skapa dynamik i teamet samt att fira framgångar och lägga grunden för nya. I slutändan har vi insett att detta årliga initiativ bygger ett bättre och mer framgångsrikt Mentimeter.

Vad tar ni med er nu senast från Lissabon?
Vi valde Lissabon för sin höga puls, den förväntade värmen i februari och för att det verkade vara en up-and-coming miljö för entreprenörer och startups att vistas i.

Efter att ha varit där gillade vi närheten till vattnet, dess matscen (även vegetariskt) och att där fanns många bra och kul aktiviteter. Något vi också uppmärksammade är det trevliga och avslappnade folket som var bra på engelska och hade en öppen attityd. Vi hade nog förväntat oss att startup-scenen skulle vara större än vad den var men det kanske kommer.

Läs också om Lissabon som nomadplats här

Hur fungerar det att flytta 20 pers till ett annat kontor för en tid rent praktiskt?
Vi måste fortsätta vara ett inkluderande bolag och anpassa möjligheten att hänga med till även de som inte vill följa med under 4 veckor (oavsett om anledningen är familj eller annat). Lösningen är flexibla resor och mer kommunikation under tiden som man inte är i samma stad. Vissa är med 3 dagar, vissa någon vecka osv.

Ett julkort från Mentimeter med hela teamet

Vart funderar ni på att åka nästa gång?
Samma kriterier som senast: inspirerande större stad, varmt, helst entreprenörvänligt där teamet tycker det skulle vara kul att spendera 1 månad.

Ditt bästa råd till ett annat företag som planerar att göra likadant?
Bara gör det… Varför väntar ni?

Nu har ni tagit det här framåtsträvande steget, vad skulle kunna vara ett nästa?
Vi jobbar hårt med att vara ett inkluderande, transparent och öppet företag där ambitiösa människor oavsett bakgrund och person känner sig välkomna och uppskattade.

“Work smart” vilket innebär bland annat work-life-balance är en av våra fyra grundares obestridliga principer (irrefutables). Det är grunden i Mentimeters kultur. Du ska jobba effektivt och fokuserat och bra under arbetsdagen men samtidigt ska arbetsdagen bli klar så att det finns rum för andra intressen. Kreativa bolag som Mentimeter behöver människor som är i balans i livet.

Var kan kan man läsa mer om era initiativ?
Vi försöker hålla bloggen uppdaterad men annars har vi också Instagram för löpande info.

Var kan man följa dig och företaget?
Instagram: http://instagram.com/mentimeter
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/2413809/
Facebook: https://www.facebook.com/Mentimeter/

Christoffer Persson

Skribent Christoffer Persson

Fler artiklar av Christoffer Persson

Skriv en kommentar