Regel nummer ett inom varumärkesbyggande är att vara konsekvent. Har du redan ett etablerat varumärke måste webbdesignen spegla varumärket. Men är hemsidan det första som formar ert varumärke måste ni tänka på att de typsnitt, färger och former ni använder inte bara kommer att användas på hemsidan.
Ser ni ut som en anka men simmar som en hund kommer ingen att lita på er. Allt ni gör ska vara konsekvent och gå i linje med varumärket.
Köpval baseras på förtroende
Ert varumärke är en persons magkänsla av er – helt enkelt för att vi människor är känslomässiga och intuitiva.
Ska man ta fram webbdesign som säljer bra är det viktigt att ha ett unikt varumärke som fångar intresse. Kunder har nämligen för många val och för lite tid och tar därför snabba beslut efter att ha ”skummat” online. Om ditt varumärke ställt mot ett eller flera andra med liknande kvalitet avgör förtroendet kunden har gentemot varumärkena den väljer mellan. Därför är det viktigt att bygga upp detta via webbdesign (eftersom det ofta är vad kunden möter först under sin köpprocess).
Att bygga upp förtroende via webbdesign är enklare sagt än gjort men det gäller att sätta riktlinjer för processen. Och nedan har du 4 grundläggande sådana. 👇
Fyra riktlinjer
För att skapa riktigt bra webbdesign som på sikt ökar din hemsidas försäljning krävs långsiktiga mål som stärker ert varumärke.
- Var konsekvent i din webbdesign. Säg inte en sak och gör en annan. Även om det finns bättre saker att säga, kortsiktigt, ska du hålla dig till din strategi. Än en gång, ser man ut som en anka men simmar som en hund kommer ingen lita på en.
- Håll er till er specialitet. Ett varumärke byggs inte över en natt. Gör det (en sak) ni gör, och gör det bra. Ett vanligt misstag är att man lägger till tjänster. Man litar inte lika mycket på en målare som också lägger rör.
- Var unik. Det är lättare att sticka ut om ni säger varför ni är unika. Det handlar både om er webbdesign och de budskap ni levererar. Att en målare, målar – är inget nytt. Var unik och stick ut.
- Fokusera, fokusera, fokusera. Säg bara det viktigaste i er webbdesign. Exempelvis Dropbox: “Your stuff, anywhere”. De förklarar inte allt som är fantastiskt med Dropbox. Om dina kunder inte snabbt kan formulera ditt koncept har du misslyckats att kommunicera det.
Viktigt att hålla en bra struktur
Er webbdesign måste följa en viss struktur i sin nisch. Det finns ofta vissa förväntningar hur en, exempelvis mäklare eller webbutvecklare ska utforma sin hemsida. Gå inte för långt ifrån denna, men var ändå unik.
En struktur som förser användare med endast den information de behöver är en bra början med er webbdesign. Istället för att försöka pressa in all information på startsidan på hemsidan där besökaren får göra allt jobb, vilket utan tvekan kommer få dem att lämna i högre utsträckning.
Alldeles för många webbplatser är fyllda av irrelevant information, därför är det bästa tipset att endast hålla dig till det viktigaste.
–
Skrivet av: Sunbird Webbyrå