Det flexibla arbetslivetDigital nomad

Hur man säljer i en digital affärsmiljö

Riki Dackén har haft en mängd olika sälj- och säljchefsjobb inom både B2B och B2C. Idag undervisar han som lärare på IHM Business School och håller i utbildningen Personlig Digital försäljning. I en nutid och framtid där allt mer av en säljprocess och säljkontakt sker digitalt behöver organisationer och enskilda individer rusta sig själva för att ta del av möjligheterna och parera utmaningarna.

Vad är din bakgrund?

Är pappa till tre pojkar och bor i Göteborg. Är ekonom i grunden men har alltid arbetat med försäljning. Haft en mängd olika sälj- och säljchefsjobb från att jag var 17 år, både inom B2B och B2C.

Bestämde mig för 22 år sedan att jag allra helst vill undervisa och coacha andra till framgång inom försäljning och marknadsföring. Arbetade då först som konsult på Mercuri International men gick senare över till Intermezzon i takt med att “Blended Learning” blev högaktuellt. Och nu då, sedan 7,5 år tillbaka, varit anställd lärare och konsult på IHM Business School.

Vad innebär en digital affärsmiljö för dig?

Det innebär kort och gott att fler och fler interaktioner och kontaktytor mellan kund och säljorganisation sker, och kommer att ske, digitalt. Vi alla har blivit väl varse både distansarbete och tekniska mötesplattformar som tex Zoom och Microsoft Teams. Och det är troligtvis bara början på en väldigt snabb utveckling. Och som organisation, ledare och enskild individ behöver man stå rustad för den utvecklingen.

Ett talesätt är ju att allt går fort men att saker och ting aldrig kommer att gå så långsamt som nu. En tankeväckare och påminnelse på att det verkligen gäller att hänga med i den tekniska utvecklingen.

Vilka utmaningar och möjligheter kommer med en digital affärsmiljö?

En digital affärsmiljö innebär fantastiska möjligheter till att ”träffa” många kunder på kort tid. Det är lättare för en beslutsfattare att tacka ja till ett digitalt möte än ett fysiskt – till viss del på grund av att det lättare att lämna och inte kräver lika mycket ”commitment” på något sätt.

Människor är olika. Inom undervisningen har vi märkt att de individer som är mer introvert lagda, verkar ha lättare för digitala möten än de som är mer extroverta. Även om man inte skall generalisera, så verkar tex säljare vara mer lagda åt det senare, vilket borgar för en viss utmaning i denna plattform. Sen finns det ju också de som anser att den digitala kontakten inte fungerar lika bra som den fysiska – de som upplever en rädsla och otrygghet (bland annat än äldre generation). De kommer alltid leta efter rationella argument som visar på att det inte är lika bra.

Och så är det ju det här med att vårt attention span blir alltmer kortare (konkurrerar på riktigt snart med guldfisken). Utmaningen sitter, med andra ord, i att få utskick och digitala möten tillräckligt intressanta för att behålla kundernas fulla uppmärksamhet.

Vilka är dina 3 bästa tips för att påverka en kund i rätt riktning?

  • Vara autentisk.
  • Våga utmana och bjuda på kunskap.
  • Aldrig underskatta människors intelligens men ej heller överskatta folks kunskapsnivåer.

Hur kan man träna på att sälja sig själv?

Fundera på vilket avtryck du vill göra, både i ett personligt möte och hur du skrider fram på sociala medier. Fundera på vad du vill få uträttat i huvudet på din målgrupp och hur du kan sticka ut i bruset. Våra hjärnor är nämligen hårdkodade till att upptäcka kontraster – det var så vi klarade oss på Savannen för 50 000 år sedan. Det som avviker lägger man på minnet som något viktigt.

Vem passar din kurs Personlig digital försäljning för?

Eftersom denna utbildning handlar om att påverka dina kunder INNAN du träffar dem, och att den syftar till att skapa en medvetenhet kring vad du vill få uträttat i huvudet på dina kunder, så är målgruppen i första hand säljare och säljchefer. Dock anser jag med 100% övertygelse att bästa effekt på ett företag erhålls när ALLA på bolaget tränas i detta. Tänk vilken styrka när ett bolag på 100 personer kontinuerligt stärker varumärket tillsammans och inte endast ca 8-10 säljare!

Så kort och gott: Är det någon på ett bolag som inte har en säljande eller varumärkesbyggande betydelse?

👉 Ansök till nästa kursstart av Personlig digital försäljning.
👉
Använd rabattkoden SVENSKANOMADER och få 15% rabatt på valfri distansutbildning hos IHM.

Christoffer Persson

Skribent Christoffer Persson

Fler artiklar av Christoffer Persson

Skriv en kommentar