Det flexibla arbetslivet

Så kan du jobba mer hållbart med e-handel

Profilbild Agnes Backegårdh IHM

Idag finns det stora utmaningar när det kommer till hållbarhetsfrågor inom digitala verksamheter och inte minst inom e-handel. Vi har pratat med Agnes Backegårdh som är ansvarig för kursen Hållbar E-handel på IHM Business School om hur man kan tänka kring dessa frågor.

Vad är din bakgrund?

Jag har jobbat som designer sedan mitten av 90-talet men har också varit delägare i, och utvecklat fram ett bolag inom livsmedelsindustrin. På senare tid har jag däremot mest arbetat med olika hållbarhetsaspekter med humaniora som grund vilket jag tycker är väldigt spännande. Kombinationen är också aktuell och relevant för min roll på design- och kommunikationsbyrån Where is my pony där jag arbetar som affärs- och varumärkesutvecklare. Byrån firade 10 år i höstas och består av nio grymma kreatörer och strateger som dagligen gör mig både glad och stolt över att få vara en del av.

Berätta lite om kursen Hållbarhet inom E-handel

Kursen handlar om våra hållbarhetsutmaningar ur ett konsumentperspektiv och hur e-handeln kan använda affärskritiska verktyg och processer för att ställa om. Kursen omfattar både interna frågor, såsom organisation, partnerskap och kultur, men också taktiska och praktiska verktyg för omställning. Bland annat nosar vi på en innovationsprocess kopplat till deltagarnas dagliga verksamhet eller fokusområde för att konkretisera och skapa tydlighet.

Agnes Backegårdh med kollega

Varför är det viktigt med ett hållbarhetstänk inom digital handel?

E-handeln är superspännande då både Covid-19 och dagliga hållbarhetsutmaningar ställt gamla vanor och förutsättningar åt sidan. Det går fort nu och alla dessa faktorer gör att den digitala transformationen har behövt genomgå en stor mognadsprocess under de senaste åren. Den största utmaningen ligger dock i att knyta an den digitala transformationen till hållbarhetsfrågan och att samtidigt försöka fånga upp alla möjligheter till snabb förändring.

Kan du ge exempel på hur man arbetar med hållbarhet inom E-handel?

Att ta fram fler substitut för prylar är en viktig del av arbetet, som att t.ex ladda ner digitala tjänster och appar som kan göra jobbet istället för själva prylen. Mer affär med mindre kilo material är en bra tankeövning.

I övrigt utvecklas det bättre och bättre system för logistik, även om logistik i sig fortfarande är en stor utmaning där det behövs en fortsatt stor gemensam ansträngning för att få fram hållbara lösningar.

3 snabba tips för att enkelt göra din digitala butik mer miljövänlig

  • Ta en rejäl titt på produktutbudet och välj bort det som är svårast att motivera av miljö- och klimathänsyn. Fråga sedan om hjälp av någon som kan göra produktanalyser och ta tag i det som behöver utvecklas eller avvecklas.
  • Påverka kunden till att göra hållbara köp men se också till att förankra tydliga hållbarhetsmål hos medarbetare, ledning och leverantörer. Det här är ett jobb samtliga parter måste göra tillsammans.
  • Planera logistiken. Skicka inte luft och använd så lite material som nödvändigt vid packning. Erbjud inte snabba eller dåliga transportalternativ till kunden och förklara varför.

Vem passar kursen för?

Det är en fördel om deltagaren har varit inne i e-handeln tidigare och känner till premisserna, men det kan också passa någon som använder en e-plattform för att ställa om en befintlig fysisk verksamhet. Samtidigt är det kul med lite bredd och blandade erfarenheter i gruppen då det skapar stort mervärde att deltagarna kan bidra med olika erfarenheter. Det genererar ofta intressanta och utvecklande samtal.

👉 Gör en intresseanmälan för nästa kursstart av Hållbarhet inom E-handel
👉
Använd rabattkoden SVENSKANOMADER och få 15% rabatt på valfri distansutbildning hos IHM

Ronja Missler

Skribent Ronja Missler

Fler artiklar av Ronja Missler

Skriv en kommentar