Närmare nio av tio svenskar kan tänka sig att frilansa eller jobba som konsulter, det visar en undersökning från Manpower. De främsta anledningarna till att både unga och äldre uppger att de kan tänka sig att ”gigga” är för att tjäna mer pengar, testa nya typer av roller och lära sig nya färdigheter.
– Under de senaste åren har vi sett en tydlig trend där allt fler väljer tillfälliga uppdrag före en traditionell anställning. Många ser ”giggandet” som ett sätt att lära sig nya saker och hålla sig anställningsbara på en arbetsmarknad som förändras snabbt, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige, i ett pressmeddelande.
Den så kallade gigekonomin är på uppfart, där allt fler väljer att frilansa framför att ta en traditionell anställning. Enligt en studie från Upwork kommer en större andel av de arbetande befolkningen i USA att vara frilansare än anställda redan år 2027, och redan idag frilansar närmare varannan millennial i landet.
Att vara en del av gigekonomin kan innebära att man jobbar heltid som egenföretagare, eller att man gör det på sidan av studier eller andra jobb. Att ”gigga” kan innebära att ta korta eller långa uppdrag som frilansare, att få betalt per uppdrag istället för tid, att hitta korta uppdrag via tjänster på nätet, att jobba via en plattform som Uber eller Foodora, eller att skapa innehåll för kanaler som YouTube.
Upwork menar att de som frilansar är bättre förberedda för framtiden. I takt med att arbetsmarknaden förändras visar flera studier på att flera jobb som existerar idag inte kommer att finnas om några år. Det är därför nödvändigt att lära sig nya färdigheter och att intressera sig för nya yrken eller roller, att omfamna ett livslångt lärande. Enligt Upworks studie är idag frilansare bättre på att ta del i färdighetshöjande utbildningar än icke-frilansare.
– Att så många självmant väljer nya arbetsformer visar på människors drivkraft att utvecklas yrkesmässigt. För att fler ska våga är det viktigt att vi skapar förutsättningar för trygga gig, och där har vi som Sveriges största bemanningsföretag en viktig roll att spela, menar Lars Forseth.