Co-workingSmartare arbetsliv

Poppice hjälper dig hitta rätt co-working space

By februari 4, 2018 One Comment

Den digitala marknadsplatsen Poppice vill göra det enklare att hitta och boka co-working spaces och mötesrum online. Vi pratar med teamet bakom den nylanserade tjänsten och tar del av deras tankar om flexibla arbetsplatser och en ökad efterfrågan på co-working-alternativ på marknaden. Poppice drivs idag av VD Daniel Ahrenby, Erwan Derlyn på marknad och Andreas Gomm på tekniksidan.

– Vi underlättar för de som har tillgängliga konferensrum och kontorsplatser att synas och hitta nya kunder. Som kund ska du enkelt kunna söka, jämföra och boka direkt i plattformen. Vi vill vara den neutrala parten som presenterar det bästa tillgängliga utbudet, till bästa pris och med ett snabbt bokningsförfarande, förklarar teamet.

Varför behövs Poppice, och till vem riktar ni er?
– Poppice byggdes utifrån behovet att kunna arbeta var som helst, när som helst. Allt fler efterfrågar flexibilitet, och har mobila vanor – inte bara att mobilen är det mest använda arbetsverktyget – man reser, träffar människor och arbetar mer och mer utan behovet av att ha ett fast kontor. Då behöver man kunna boka konferensrum och arbetsplatser när man är på språng, utan långa bindningstider och fasta kontrakt. Vi riktar oss till egenföretagare och frilansare, start-up sektorn där behoven ändras snabbt och etablerade företag där mötesrummen exempelvis är fullbokade och som behöver arbetsplatser ute på stan.

Hur många co-working spaces samarbetar ni med? Hur väljer ni de som är med på plattformen?
– Vi har för närvarande samarbete med cirka 30 anläggningar och vi försöker växa i sådan takt att båda delar av marknadsplatsen känner att det är ett fortsatt värdefullt samarbete. I takt med att efterfrågan på våra tjänster växer kommer vi accelerera tillväxten på anläggningssidan men också den geografiska spridningen.

Varför tror ni att vi rör oss ifrån traditionella kontor?
– Det traditionella kontoret kommer nog alltid att finnas kvar. Men andelen som söker flexibilitet och som inte vill betala för tomma ytor som inte används effektivt kommer öka mycket de närmsta åren. Det kommer ställa krav på fastighetsägare och operatörer att hålla med ett relevant innehåll som tilltalar marknaden. Det kommer behöva ske en förändring där kontoret ses som en tjänst eller ‘Space as a Service’, ett uttryck som kommer få mer mer relevans under 2018 och framåt.

Finns det en vinst även för större företag att ha ett medlemskap på co-working space eller att hyra in sig några dagar i ett externt mötesrum?
– Det gör det definitivt. Vi ser redan förfrågan från stora företag och myndigheter som är intresserade av att komplettera sina traditionella kontor med ett antal flexibla kontorsplatser. Behovet av flexibla konferensrum är tydligt, traditionella kontorsytor står lediga 60-70% av tiden men du betalar för 100%. Om man fortfarande har behov av ett fast kontor skulle jag försöka dra ner antalet fasta konferensrum som man betalar för och använda Poppice när man behöver ett konferensrum ute på stan. Orsaken som vi ser det är flera, allt ifrån att mötesrummen är fullbokade till att man behöver flexibilitet, ny energi till teamet, avskildhet mfl.

Hur ser planerande för Poppice ut framåt?
– Vi har precis börjat! Nu har vi under ett antal månader byggt en ny plattform som släpptes i mitten av januari 2018 som är byggd för snabbhet, skalbarhet och där man kan betala direkt och säkert med kort. Det är vi först med. Under 2018 kommer vi växa och ladda på med nytt spännande innehåll, nya anläggningar, expandera till fler städer och länder. Sen får vi se hur tjänsten utvecklar sig och vad våra användare efterfrågar. Vi kommer ha en hög utvecklingstakt på tekniksidan och parallellt med det driver vi ett långsiktigt arbete för att driva trafik och bygga på med data som gör att vi blir mer relevanta i de städer vi är aktiva.

Emelie Fågelstedt

Author Emelie Fågelstedt

More posts by Emelie Fågelstedt

Join the discussion One Comment

Leave a Reply