Berätta om ditt jobb som producent?
Jag jobbar som kreativ producent inom reklamproduktion med fokus på mode, skönhet och sport. Jag är delägare i produktionsbolaget Day International och driver vårat New York och LA kontor. Jag brukar beskriva producenten som spindeln i nätet. När ett brand ska producera en film eller fotokampanj så anställer dom ett produktionsbolag som håller i alla trådar, från planering, tidsplan och budget till att komma med kreativa lösningar och möjligheter för att skapa bästa tänkbara förutsättningarna för kreatörerna. I detta ingår allt från att hitta rätt plats till ett projekt, till att hitta modeller, förhandla fotografer, stylister och post produktionsbolag och vara huvudansvarig för att allt fungerar på set. Som producent är man bron mellan kreatören och kunden, man måste ha en känsla för kreativitet och vision samtidigt förstå hur man gör visionen verklig inom tidsram och budget.
Hur kommer man in i branschen?
Det finns egentligen inte en spikrak och självklar väg att gå när det kommer till produktion. Själv, trillade jag in i det. Min bakgrund är att jag har en Master i Management & Art History från University of St Andrews i Skottland. Efter att jag tog examen började jag jobba som inköpsassistent och sen inköpare på H&M och Ralph Lauren. Jag insåg dock att jag trivs bäst på mindre företag där jag får jobba på projektbasis och med olika kunder och uppdrag. Jag träffade min nuvarande businesspartner Anette Hedin genom en vän och hon anställde mig som Junior Producer 2015. Jag hade ingen erfarenhet av produktion, men som jag fick det förklarat kändes det som en roll skapad för mig. Många av de egenskaper man behöver kommer naturligt för mig och är en del av mina personlighetsdrag.
A och O för en producent är att ha organisationsförmåga och en naturlig känsla för projektledning. I övrigt skulle jag säga att man ska vara bra på research och förhandling, kunna delegera och leda. Produktion handlar jättemycket om kommunikation, att kommunicera en kreativ vision och göra den verklig, samt kommunikationen mellan människor med olika erfarenheter och referenspunkter som jobbar mot att skapa samma mål. Missförstånd händer lätt och det är en producents uppgift att se till att alla har samma bild.
Om man är intresserad att på ett eller annat sätt jobba med reklamproduktion skulle jag börja med att praktisera eller söka ett junior tjänst på en reklambyrå, agentur eller produktionsbolag för att få en känsla av hur branschen fungerar. Det finns otroligt många riktningar att gå.
Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?
Jag har otroligt få rutiner i mitt liv och mina dagar ser väldigt olika ut. Jag driver produktionsbolag men är i en frilansande bransch, så min arbetsbörda ser olika ut vid olika tillfällen. Om jag förbereder en produktion spenderar jag största delen av dagen framför datorn och på telefon med att anställa frilansare för olika jobb, sätta ihop budgetar, förhandla och planera. Detta gör jag från mitt kontor i Tribeca eller hemifrån.
Är jag på en produktion så är jag antingen i en studio eller på location. Med location menas allt från en gata i New York, till en rooftop eller strand i Los Angeles eller souken i Marrakech. Jag reser otroligt mycket och jobbar mot olika tidszoner så jag anpassar mina dagar till varje projekt och vad det kräver.
Går det att utföra på distans?
Jag kan i stort sett jobba varifrån som helst förutom när jag har en produktion. New York är en bra bas för mig för gör jag en produktion i exempelvis Los Angeles med en Europeisk kund så är jag mitt emellan tidsmässigt. När jag har en produktion så måste jag vara på plats där den är vilket innebär att jag ofta spenderar mycket tid på resande fot
Vilka fördelar/nackdelar kommer med att jobba som producent?
Min största fördel är flexibiliteten och friheten som kommer med att jobba på projektbasis och för mig själv. Sen älskar jag att arbeta med olika team och att alltid träffa nya människor. Den största nackdelen är att jobben kommer in oregelbundet och det är svårt att planera mitt privatliv vilket ibland tär på relationer.
Vad har du för tips till någon som vill jobba som producent?
”Learning by doing and be humble while at it”. Att producera är otroligt slitigt, långa dagar i ofta tuffa miljöer. Som producent är man först på plats och sist att gå. Det är lätt att romantisera att man som producent reser runt jorden (eller gjorde innan Covid iaf!) och jobbar med vackra modeller och kända personer. Verkligheten är att dagligen handskas med oförutsedda händelser och lösa problem. Samtidigt finns det få saker som ger mig sån rush som en bra och framgångsrik produktion! Jag tror att det är viktigt att prova och förstå, se och lära av någon med erfarenhet om man vill utvecklas inom produktionsvärden. Vissa älskar att vara på set och vara delaktig på marken, medans andra föredrar att sköta pre och post produktion vilket kan göras från kontoret.
Utbildning inom business, projektledning eller kommunikation är alltid bra för det utvecklar kritisk tänkande och analysförmåga. Jag har även haft stor användning av min utbildning inom konsthistoria eftersom kreativitet, fotografi och konst i stort sett är startpunkten för allt skapande.
Var hittar man jobb som producent?
Som sagt, jag skulle satsa på att söka praktik eller tjänst på reklambyrå, produktionsbolag eller agentur. Det är också bra att göra research på vilka företag som finns i din stad och höra av sig och se om du kan få möjlighet att ses över en kaffe eller ett kort samtal. Folk i den här branschen älskar att dela med sig :). Det är en bransch som bygger mycket på networking och att lära känna folk inom branschen och be om introduktioner.
👉 Följ Antonia Tedroff på LinkedIn och på Instagram.
👉 Du kan också delge vad ditt jobb handlar om (Typeform) och hur man går tillväga för att nå dit.
👉 Någon fråga du saknar? Låt oss veta på hej@svenskanomader.se