En flygplats kan väcka många känslor. Många är de som älskar atmosfären, känslan av att vara på väg någonstans, ja till och med att behöva stå i kö till säkerhetskontrollen är spännande. Men likaså finns det också många som kopplar samman flygplatser med stress, rädslor och som inget annat än hatar att stå och vänta i alla köer överallt. Oavsett vilken typ av resenär man är har de alla gemensamt att man vill att allting ska gå så smidigt och problemfritt som möjligt när man ska ut och flyga.
Var förberedd när det oväntade händer
Flyget kan vara inställt, väskan sen eller så har en naturkatastrof brutit ut och eftersom vi svenskar reser mycket utomlands kan det vara värt att vara förberedd och veta vad som gäller.
Inställda flyg
Det är inte helt ovanligt att flyg då och då blir försenade eller till och med inställda. Kanske reflekterar man inte heller så mycket över situationen om planet är tre timmar sent om man ändå inte har ett anslutande flyg. Man får helt enkelt gilla läget, hitta någonstans bekvämt att sitta och återigen ta upp boken man köpte just för att kunna fördriva tiden. Det många inte tänker på är att man ofta har rätt till flyg ersättning.
Problem med resväskan
Kanske har själva flygresan gått precis sådär smidigt och problemfritt som man ville, men när man väl får tag på sitt bagage så ser man att väskan har gått sönder. Vad gäller då? I en sådan situation kan det skilja sig en del beroende på om man flyger t.ex. inom EU eller i USA – eller beroende på vilket flygbolag man reser med. Generellt sett bör man alltid försöka hantera en sådan situation på flygplatsen och se till att spara samtliga resedokument (inkl. boardingkort). Samma gäller om bagaget blivit försenat eller tappats bort längs vägen.
Force majeure
Snöstorm i London, vulkanutbrott på Island och nu då Coronavirus i Kina. Det är många orsaker som kan rubba flygtrafiken, inte minst sådant människan inte kan rå på eller bolag förbinda sig till – dessa går in under kategorin Force majeure. Det är oftast lite lättare att mentalt förbereda sig på förseningar när det är vädret som är orsaken men det kan vara minst lika irriterande som när det är annat som gör att man inte kommer iväg i tid. Och visst är pengar inte allt men att få ut kompensation kan vara ett plåster på såret och underlätta ekonomiskt om man behöver göra om sina resplaner.
Håll koll på dina rättigheter och spara pengar med AirHelp
Svenska resenärer går varje år miste om miljontals kronor just för att de inte har koll på vad som gäller om flyget skulle vara försenat, inställt eller om t.ex. en strejk bryter ut bland flygbolagen. Detta är dock inte så konstigt då det ofta kan vara ganska svårt att på egen hand lista ut just vad man har och inte har rätt till i olika situationer. På AirHelps hemsida finns all information man kan tänkas behöva för att själv läsa på om sina rättigheter men också för att få hjälp att kolla upp om man kan få ersättning för specifika flygningar.
AirHelp grundades 2013 och har sedan dess hjälpt över 13 miljoner människor få koll på vilka rättigheter de har när de ska flyga. Inte bara hjälper de resenärer på individnivå, utan de tacklar även lagar och har ett starkt juridiskt team som ständigt jobbar för schyssta villkor för dig som ska ut och resa.