Whitespace behövde redan från start lära sig att samarbeta digitalt då teamet på fem personer redan jobbade från tre olika städer. I och med pandemin kom den sista pushen och idag agerar de som remote first-bolag – det betyder att alla deras medarbetare själv väljer var de vill jobba ifrån. Något som gjort att det blivit enklare att ta in externa konsulter men så klart även ställt större krav på att skapa en bra kommunikation och sammanhållning på distans.
Vad fick er att gå över till att bli remote-first?
Vi har varit utspridda sedan starten 2013. Då var vi fem personer – två i Malmö, två i Stockholm och en i Göteborg. Så vi har redan från början behövt lära oss att samarbeta digitalt. När pandemin kom och de flesta av oss började jobba hemifrån insåg vi att det inte var en stor omställning att helt gå över till att jobba remote-first.
Vilka tydliga fördelar kan ni se av att vara ett remote-first-bolag?
Det finns flera fördelar. Människor som vill flytta behöver inte byta jobb. Vår Design Lead flyttade till Skövde för fyra år sedan och fortsätter jobba med oss. Nu senast är det vår tech lead och Malmö-chef som flyttar till Göteborg.
Men den stora fördelen är i vardagen. Som medarbetare vet du att du fritt väljer varifrån du jobbar, och att ingen på Whitespace kommer ha någon åsikt om det. Kontoret är inte en norm.
Det har också blivit enklare att ta in externa konsulter, eftersom vi inte är beroende av att de är baserade på samma orter som oss.
Vilka tydliga nackdelar kan ni se av att vara ett remote-first-bolag?
Det finns flera nackdelar med att vara remote-first.
Att skapa en bra arbetsmiljö kräver mer arbete för oss som driver Whitespace. Det handlar inte minst om att skapa sammanhållning och se till att alla som jobbar hos oss mår bra.
För vår del behövde vi också en startsträcka på 3-4 år innan vi kände att vi hade hittat rätt när det gäller internkommunikationen. Och hur bra vi än blir på det så kommer samarbetet i en projektgrupp inte flyta riktigt lika bra när människor sitter på olika platser. Det här är något som främst våra projektledare märker av i sin vardag. Däremot är det ofta enklare att jobba fokuserat på egen hand när du inte är omgiven av kollegor.
En faktor som kräver mer arbete är GDPR. Vår VD delar sin tid mellan Sverige och Dubai sedan 2015. Det har krävt omfattande förändringar av våra rutiner för att se till att vi följer GDPR. En lärdom från det är att nya medarbetare behöver vara baserade inom EU, eller i något av de länder som är okej GDPR-mässigt.
Vad gör ni för att bygga socialt kapital mellan anställda då de är på distans?
Det här är en ständig utmaning, som kräver konstant arbete. Vi jobbar mycket med detaljer i vardagen. För oss har det varit viktigt att sätta en bra kultur kring hur vi kommunicerar med varandra via chat och videomöten. Annars är det lätt att all kommunikation blir väldigt fokuserad på de uppgifter som vi försöker lösa. Småprat och uppmuntran måste få ta plats.
Före pandemin brukade vi träffas flera gånger om året i Malmö och jobba 1-2 dagar tillsammans hela företaget. Och passa på att fixa med kontoret eller köra någon aktivitet tillsammans. Det här kommer vi ta upp igen när det är möjligt. Nu kör vi digital fika då och då.
Ger ni någon form av assistans till de anställda som befinner sig på distans?
Just nu är det 3 av 12 personer som befinner sig på platser där vi inte har kontor. För den som vill står vi för kostnaden för en plats på ett coworking-ställe. Vi står också för utrustning som kan behövas i hemmet för att få till den perfekta arbetsplatsen. Och resor för den som vill ta sig till ett kontor.
Känner ni att ni har blivit en mer attraktiv arbetsgivare i och med att ni har gått över till att vara ett remote first-bolag?
Ja, det tycker vi. Än så länge har vi inte kommunicerat så mycket utåt kring att vi är remote-first. Men det gensvar vi får från våra medarbetare är bara positivt.
–
👉 Läs även om AppJobs och deras remote-first-satsning.
👉 Läs även om Viseo som varit remote-first sedan start.
👉 Har ditt eller något annat bolag (som du känner till) också en remote-first-strategi? Tipsa oss gärna på hej@svenskanomader.se!