Det moderna arbetslivet

Att leda ett utspritt team på en föränderlig arbetsmarknad

Rickard Svensson, CMO på Cool Company, på sitt hemmakontor.Rickard Svensson är CMO på Cool Company och även ansvarig för bolagets nya satsning TopSkills. En ledare som både har lång erfarenhet av flexibelt arbete och bra inblick i den förändring som just nu sker på arbetsmarknaden. Idag leder han ett team på distans, utspridda i både Sverige och utanför – något som gett både honom och bolaget nya lärdomar.

I och med pandemin, vad har varit den största omställningen för er på Cool Company?

Den stora skillnaden är förstås sättet på hur vi jobbar, från att sitta i ett öppet kontorslandskap med snabb dialog och fysiska möten där man diskuterar högt och lågt, till att jobba hemifrån och flytta konversationen till digitala plattformar och videomöten från sitt köksbord.

Var du van vid att arbeta på distans innan pandemin?

Ja, för min del var det ingen större skillnad. Jag har jobbat på internationella företag de senaste 8 åren, med mycket restid och arbete hemifrån. Personligen föredrar jag denna typ av arbetssätt, jag blir mer fokuserad och effektiv. Dessutom frigör det mycket tid som annars gick till att pendla till och från arbetet, tid som jag istället kan lägga på barnen eller andra sysslor.

Vilka är de största utmaningarna du har haft som ledare det här året?

En av de utmaningar som jag trodde skulle kunna förändra företaget var hur man behåller lagandan och kulturen när man inte kan samlas och ses. Mycket av våra interaktioner är ju trots allt beroende av mänsklig kontakt och det är inte att förringa hur t.ex. en vanlig after-work kan vara det som får folk att trivas att jobba med varandra.

Videomöten må vara effektiva (för ingen vill sitta kvar längre än nödvändigt) men det bidrar inte till att få folk att känna sig som en del av en gemenskap, det är snarare något som man som chef och ledare får jobba extra på och istället leda genom exempel; ha en god ton i möten, ta tid att lyssna, men framför allt följa upp och kvalitets- och resultatsäkra.

Men givet utmaningarna, måste jag säga att vi lyckats mycket bra. Vi har fått leva som vi lär och tagit vara på tekniken och försökt hitta andra sätt att bygga vidare på kulturen, men i nya former och format. Nu är vi så vana av att jobba digitalt att det inte längre är konstigt att ta fredags-AW via Zoom.

Kan du lista tre framgångsfaktorer när det kommer till att leda ett team i “det nya normala”?

  1. Tydliga mål och förväntningar. Nu, kanske mer än någonsin, är det viktigt att vara supertydlig med mål och förväntningar. Mycket av sättet vi kommunicerar går förlorat när man bara kan förmedla och föra konversation via digitala plattformar – därför blir tydlighet ännu viktigare.
  2. Frihet under ansvar. Har man satt tydliga mål och förväntningar och fått sina medarbetare att skriva under på dem så måste man lita på dem att de kommer att utföra jobbet. Min uppgift som ledare och chef blir snarare att stötta dem på vägen om och ifall det uppstår hinder.
  3. Uppföljning och resultat. Tyvärr är min erfarenhet från tidigare organisationer att man brister i uppföljning, det är något som man gör i sista sekund och som man sedan kan älta i möten med än den ena än den andra förklaringen. Men under rådande omständigheter så har man inte den lyxen, dvs uppstår problem eller utmaningar så måste dessa lyftas upp på en gång för att kunna adresseras och lösas.

Hur rustar ni er för 2021?

Allt fler blir medvetna om möjligheterna med att frilansa och konsulta, i synnerhet på distans. Vare sig man blivit uppsagd eller vill testa sina egna vingar så har pandemin verkligen visat att självständigt arbete går fint, dessutom hemifrån.

Vi ser att den makrotrend som redan påbörjats i USA (2027 spås fler personer vara egenföretagare än anställda) håller på att accelereras pga COVID-19 och vi på Cool Company och TopSkills ser nu över hur vi kan göra våra tjänster ännu mer tillgängliga och lättanvända – alltifrån vilka tjänster vi erbjuder men också användarvänlighet och teknik. Kort sagt, pandemin kommer till sist att gå över men sättet vi arbetar på kommer inte att göra det – vi kommer fr.o.m. nu att bli betydligt mer digitala och flexibla i vårt arbetsliv och t.o.m. livsstil.

Digitala nomader är de första att visa vägen för hur den framtida arbetsmarknaden kan bli.

Läs mer om TopSkills-teamet och deras roller:

👉 “Frilansväktaren” Matilda Konkell reder ut myterna kring egenanställning.
👉 Talent agent Melanie Temml om hur man “acear” en jobbintervju.
👉 Sandra om hur hon hittade sitt jobb på TopSkills via vår plattform.

Christoffer Persson

Skribent Christoffer Persson

Fler artiklar av Christoffer Persson

Skriv en kommentar