Digital nomadResa

Hållbart resande för digitala nomader

Nyheterna talar dagligen om klimatförändringar och politiker yrkar för ett ökat fokus på miljön. Att årets julklapp är det återvunna plagget visar också på en tydlig trend i samhället. Samtidigt är det ofta dyrare och krångligare att resa miljövänligt än att ta flyget. Vilket ansvar ligger egentligen på oss som individer när det kommer till hållbart resande och vilka alternativ finns?

En ny studie visar att svenskarnas flygutsläpp ökar kraftigt, och att vi ligger ungefär fem gånger högre än genomsnittet i världen. Samtidigt ökar intresset för tågresor och bara häromdagen införde SJ fler avgångar på flera sträckor, bland annat mellan Göteborg och Stockholm och Stockholm och Uppsala.

Eftersom digitala nomader är en grupp som ofta transporterar sig till andra delar av landet och världen tycker vi på Svenska Nomader att det är viktigt att börja lyfta frågan om hållbart resande inom forumet mer. Vi ställde frågan inom gruppen för att ta del av olika perspektiv kring hur olika personer försöker resa mer hållbart. Från tågresor och car-sharing till diskussioner om initiativet ”Flygfritt 2019”.

Johan Ståhlberg – skidfotograf och Sverigeresenär

Johan Ståhlberg är frilansande kommunikatör och fotograf som inledde karriären som skidfotograf uppe i Åre. Han reser mycket i jobbet, särskilt inom Sverige, för att genomföra olika jobbuppdrag. Något han reagerat på är att det ofta är billigare att flyga eller att hyra bil än vad det är att åka tåg genom landet, särskilt om man är ute sent med bokning av biljetter.

– Jag tror att det behöver ske en förändring i Sverige när det kommer till tåg. Priserna idag är extremt hög och många gånger är det billigare att flyga eller hyra bil än att ta tåget, vilket är helt sjukt egentligen, menar Johan.

Johan kommer ursprungligen från Jämtland och är inbiten skidåkare. För honom är klimatfrågan viktig eftersom han vill att vi ska kunna behålla våra kalla vintrar med mycket snö och skidåkning.

– Jag tycker transportföretagen har ett stort ansvar och därför är det helt upp mot väggarna när det är billigare att flyga än att åka tåg, även inom Sverige. Tåg är mer miljövänligt, men blir svårt att välja som alternativ, särskilt för den som ska färdas längre sträckor. Det känns som att Sverige ligger efter där jämfört med andra länder, menar Johan.

Johan tror att en väg framåt handlar om att sätta press på transportföretagen, och även att sänka priserna på kollektivtrafik för att göra det enklare att välja ett miljövänligt alternativ i vardagen. Exempelvis beslutade den estländska huvudstaden Tallinn för några år sedan att göra kollektivtrafiken kostnadsfri för alla Tallinn-bor, för att minska biltrafiken och utsläppen.

– Jag tror att det måste komma bestämmelser ovanifrån, från regeringsnivå, som subventionerar miljövänligt resande. Jag tycker inte att SJ som är statligt kan ta ut så mycket pengar för en biljett när det inte går i linje med vårt miljötänk i Sverige.

På frågan om Flygfritt 2019 tror han att det blir svårt att komma undan flygandet helt, särskilt för den som har ett jobb som innebär att man måste befinna sig på en viss fysisk plats – som exempelvis fotograf. Däremot kan man som individ göra sitt bästa för att välja det mest hållbara alternativet, även om det är lite mer obekvämt.

– Ju bättre man är på att planera, ju mer miljösmart kan man vara med sitt resande. Om man bokar tågbiljetter långt i förväg kostar det mindre än att boka i sista minuten. Har man möjlighet att genomföra Flygfritt 2019 är det ett fantastiskt initiativ, men för de som måste resa för att genomföra jobbet är det svårare.

För Johan är det viktigaste att vara medvetenhet om den klimatpåverkan man har, och att tänka på miljön i högsta möjliga mån. Att påverka det egna företaget att ha policy för tågresor inom Sverige kan vara ett sätt att göra skillnad i sin direkta närhet.

– Det händer mycket på teknikfronten också, och jag tror att det kommer att påverka stort framöver. Innan Tesla fanns knappt elbilar; det räcker med att det kommer ett sådant företag inom flygbranschen så kommer allt att förändras. Till dess tror jag att vi som resenärer måste pressa flygbolagen hårdare att ta fram mer miljövänligt bränsle och alternativ samt miljökompensering, avslutar Johan.

Josefin Gullbrandsson förespråkar car-sharing i Frankrike

Josefin Gullbrandsson är frilansare inom growth hacking och webbutveckling, med stor kärlek för natur, hajking och yoga. Just nu befinner hon sig i Paris tillsammans med sin pojkvän, det sista stoppet på en tre månader lång vistelse i Frankrike. Enligt Josefin är det bästa sättet att ta sig fram i landet genom att samåka med andra, något hon också vill uppmuntra fler att testa på.

– I Frankrike använder alla tjänsten BlaBlaCar för att ta sig runt längre sträckor. Man går in på hemsidan och hittar andra privatpersoner att åka tillsammans med. Det är mer hållbart, trevligt och dessutom ofta billigare än tåg, berättar Josefin och fortsätter:

– Jag hängde med några franska vänner igår och BlaBlaCar kom på tal. De berättade då att deras bästa vän träffade sin framtida make i en BlaBlaCar. Paret träffades för första gången när de skulle resa i bil på en resa i Frankrike och idag är det gifta.

Frågan ’tar du tåget eller BlaBlaCar?’ är vanligt förekommande bland fransmännen. Att samåka är en av de vanligaste sätten att ta sig runt mellan storstäder eller ute på landsbygden, enligt Josefin.

– Även när vi har hyrt bil själva har vi lagt upp vilka sträckor vi ska åka på BlaBlaCar, för att få med oss andra i bilen. Det är kul med nätverkande, samtidigt som man också kan dela på bensinpengarna. Jag vet inte varför det inte är lika stort i Sverige om jag ska vara ärlig.

BlaBlaCar är en delningsekonomi-app med huvudsäte i Frankrike men som idag finns representerade i flera andra länder, däribland Storbritannien, Tyskland, Italien och Indien. Tjänsten finns ännu inte lanserad i Sverige. En tjänst som däremot finns är Skjutsgruppen som idag har både en iPhone- och Android-app där samåkning annonseras ut.

– Jag och min pojkvän började nyligen vårt friare liv, där jag frilansar och han jobbar på distans. Vi började resan med att ha en gemensam workshop om vad som var viktigt för oss och kom fram till att hållbarhet stod högt upp på listan för båda – både när det kommer till resande och att jobba med företag som har hållbarhetsfokus. För mig blir det allt viktigare att tänka klimatsmart när jag reser, berättar Josefin.

Vid frågan om Flygfritt2019 menar Josefin att det är ett bra initiativ eftersom det inspirerar fler att tänka på miljön när de reser. Det är bra att visa upp när man väljer andra alternativ än flyg, som tåg eller samåkning. Där tycker hon också att resetidningar, bloggare och influencers har en roll att spela, och att de kan bidra till att inspirera fler att välja andra alternativ än flyg. Även om Josefin själv troligtvis inte kommer att ge upp flygandet helt under nästa år är planen definitivt att flyga mindre och välja fler hållbara alternativ.

– Det är bra att man utmanar sig själv för att hitta nya lösningar. Det är ofta mer bekvämt att flyga, men det är bra att våga vara flexibel. Inför vår nästa resa kikar vi mycket på alternativa resvägar och sätt som vi kan ta oss genom kontinenten utan att flyga. Vi bygger resan kring vägen dit, istället för att bara ha destinationen som målet. Det krävs lite mer research och planering, men det är viktigt att ha i åtanke.

Andra tankar från gruppen

Flera personer i vår Facebook-grupp uttalade sig också om deras syn på flygande och hållbart resande:

”Såklart måste alla tänka på sitt resande. Det gäller att planera och särskilt om man är van att ha ett ”mobilt kontor” så går det utmärkt att jobba från exempelvis tåg eller båt och på så sätt göra restiden effektiv. Man behöver sluta se restid som just restid. Det är ju arbetstid och går att fylla med allt från inläsning till bokföring eller förberedelser. Det handlar om att planera tiden.”

”Det har påverkat hela mitt arbetssätt och mitt fokus för journalistiken. Resejournalistiken tar knappast hänsyn till klimatet men det finns vissa som ändå skriver mycket om bland annat tåg.”

”Tycker det är grymt att detta ämne tas upp i detta forum. Definitivt någonting jag har funderat på länge. DINOs social- och miljömässiga ansvar är ett mycket intressant ämne och jag har sett en hel del diskussioner kring det i internationella forum på sistone.”

Hur ser din klimatpåverkan ut?

Testa själv på: www.klimatkontot.se/ (en sajt från miljöinstitutet)

Vill du dela med dig av dina tankar kring hållbart, klimatvänligt resande? Kontakta gärna oss på hej@svenskanomader.se

Emelie Fågelstedt

Skribent Emelie Fågelstedt

Fler artiklar av Emelie Fågelstedt

Skriv en kommentar