Digital nomadSmartare arbetsliv

7 produktivitetstips som får dig att jobba mindre och leva mer

By december 19, 2018 No Comments

Jobba mindre och leva mer är något som många digitala nomader förespråkar men hur gör man egentligen för att bli så effektiv som möjligt? Här nedan listar vi sju bra produktivitetstips för att jobba mindre och leva mer. 

1. Håll dina att-göra-listor korta

Ett misstag som många gör när man börjar med sitt digitala jobb är att försöka ta sig an för mycket. Skriv aldrig upp mer än 5 saker på en att-göra-lista då det kan kännas överväldigande. Istället för att göra 10 saker halvdant är det bättre att istället göra 5 saker ordentligt.

2.  Använd dig utav Pomodoro-tekniken

Med Pomodoro jobbar du i 25-minutersintervaller med efterföljande 5-minuterspauser. Under dessa 25 minuter får du inte kolla sociala medier, gå på toaletten, äta osv – utan här är det jobb som gäller. Efter ett antal rundor får du en 25-minutersrast för en “längre paus”. Har själv använt denna teknik under flera år och måste säga att den verkligen funkar!

3. Planera och sätt av tid för att se en ny plats

När man har ett distansjobb och befinner sig utomlands på en ny plats kan det ibland vara svårt att få ihop det – man behöver jobba men vill också utforska en ny stad. Innan jag åker till en ny stad brukar jag göra research på platser jag kan jobba ifrån innan jag anländer så vet jag vart jag ska gå och slipper lägga dyrbar “upptäckartid” på det. Sedan brukar jag ta cirka 2 timmar vid lunch för att hitta på något skoj och jobba lite längre in på kvällen.

4. Stäng av alla notifikationer

Stäng av alla dina notifkationer på din telefon och på datorn eller sätt den på “stör ej”-läge. Sedan jag slutade svara på alla mail direkt och bli distraherad av alla tusentals notifikationer på min telefon har jag blivit mycket mer fokuserad och får säkert 50% mer gjort.

5. Testa workstation popcorn-metoden

Workstation popcorn varierar nytta med nöje och är perfekt för den digitala nomaden på resande fot. Jag har själv testat den här metoden i ett flertal städer när jag jobbar på distans.

Hur fungerar det?

Du börjar med att skapa en strukturerad att-göra-lista som du sedan delar upp i ett valfritt antal. Du kopplar sedan dessa uppgifter till nya platser i staden du befinner dig – förslagsvis caféer, co-working-ställen, bibliotek osv som gör att du rör dig över staden och ger dig både rörelse och sightseeing.

Så till exempel när jag var i Budapest började jag min morgondag med att ta en promenad över till andra sidan stan för frukost där jag hade som mål att göra ett första utkast av ett re-branding uppdrag för en av mina frilanskunder.

Nästa stopp var helt på andra sidan staden och än en gång får jag mig en rejäl promenad. På stoppet börjar jag med lunch (återhämtning) för att sedan göra klart annat jobb. Och så fortsätter man så helt enkelt.

Ett kul sätt som ger en viss struktur, rörelse och arbetsmiljöombyte samtidigt som man får får utforska nya städer. Det krävs lite planering men för mig fungerar det bra!

6. Använd din resetid för jobb

Även om du inte är digital nomad på heltid reser de flesta en hel del under veckorna, om det så bara är pendling eller kortare resor. Om man planerar för det så kan denna tid effektiviseras. Jag brukar till exempel ha en lista på Trello som heter “På Flyget” – här lägger jag uppgifter som jag inte behöver wifi för att göra.

7. Börja dagen med att skriva dagbok

Jag försöker alltid börja dagen med att skriva dagbok – på så sätt skriver jag av mig saker som jag oroar mig för eller är stressad för och får mer plats i huvudet för jobb och nöje. Det är alltså ingen dagbok där jag beskriver vad jag har gjort under gårdagen utan mer; det här tänker jag på nu, detta stressar mig eller det här måste jag hinna osv.

Har ni andra distansjobb- och produktivitetstips – dela gärna med er i kommentarsfältet nedan!

Yasmine Åkermark

Author Yasmine Åkermark

More posts by Yasmine Åkermark

Leave a Reply