Det flexibla arbetslivetDigital nomad

Att jobba med SEO som digital nomad

Tjej med grön klänning i vit stol sitter med en laptop i knät

SEO är ett engelskt uttryck som betyder Search Engine Optimisation (på svenska sökmotoroptimering) och är ett tillvägagångssätt för att skapa mer trafik till en webbplats via organiska sökmotorsresultat. Att jobba med SEO handlar om att förstå sig på hur en sökmotor fungerar och hur man kan optimera webbplatser efter den för att i slutändan skapa bättre användarupplevelser och generera mer trafik. Det är ett kul jobb och en bransch i ständig förändring. Och enligt mina teorier ett framtidssäkert kompetensområde.

Vad innebär SEO?

Genom att vidta olika SEO-åtgärder försöker man alltså att optimera både sajt som helhet och enskilda sidor för att de ska ranka bättre i de olika sökmotorerna (läs Google). Mestadels försöker man optimera efter särskilda ord eller fraser man identifierat är viktiga eller kan bli viktiga för vad webbplatsen står för.

Google har crawlers (tänk dig små robotspindlar) som de skickar ut för att samla in information om allt innehåll de hittar på Internet. Dessa crawlers ”rapporterar” sedan detta tillbaka till sökmotorn för att börja bygga ett index av sidor. Detta index matchas/körs sedan genom en väldigt avancerad algoritm för att en besökare ska få rätt resultat, vid rätt tillfälle, för rätt plats etc.

Väldigt kortfattat behöver man som webbplatsägare:

  • Förstå vad man kan och ska göra för att ens webbplats ska crawlas.
  • Förstå vad det är som crawlas och visualisera det.
  • Gå igenom och kategorisera sin webbplats så att den har en begriplig struktur.
  • Analysera och sammanfatta vilka sökfraser och nyckelord som är viktiga idag. Samt vilka som kan vara viktiga imorgon (för att expandera eller vinna trafik).
  • Förstå och lära sig om vad som är viktigt för sökmotorernas algoritmer och vilka faktorer som spelar in för att ditt innehåll ska plockas och presenteras i toppen av ett sökresultat.

Att jobba med SEO är perfekt för den digitala nomaden

Att ha kompetens inom SEO tror jag aldrig är dåligt, oavsett om du vill leva på distans eller inte. Men rent krasst behöver du endast en dator och lite programvara för att komma igång. Och det är väl därför just SEO som sysselsättning är en av de vanligaste bland digitala nomader. Dessutom finns det mycket jobb inom det – jag menar, alla vill komma högst upp på Google.

Det bästa med det är att man här kan nyttja att man har specialistkompetens inom ett särskilt område som ej är digitaliserat och nyttja det för att komma igång med ett digitalt och flexibelt arbetsliv. T.ex. kan en bilmekaniker (som idag har svårt att reparera bilar på distans) väldigt mycket om vad kunderna vill ha och vad de frågar efter. Samt vilka tjänster som utförs mest. Med andra ord är bilmekanikern på sätt och vis en fysisk sökmotor med insikter och känsla som med hjälp av grundläggande SEO-kompetens hade kunnat hjälpa andra i sektorn som en ingång till yrket.

👉🏼 På vår jobbplattform kan du hitta lediga SEO-distansjobb.

Svar dyker upp redan i sökresultat

Bild: www-searchenginejournal-com.cdn.ampproject.org

Tar SEO ny mark i och med den tekniska utvecklingen?

SEO:are har länge fått höra att ”SEO:n är död” i samband med att nätet och olika plattformar mer och mer blir ”pay to play”. Särskilt då betalda annonser har börjat ta upp än mer plats (och för den delen börjat se ut som vanliga sökresultat) i t.ex. Google. Det är väl en rimlig (men grundlig) spaning men något som motbevisats gång på gång då SEO fortfarande är högst aktuellt.

Du har kanske redan märkt det men mer och mer väsentlig information visas redan i sökresultatet och ibland behöver man helt enkelt inte ens gå in på en webbplats för att få informationen man var ute efter. Lägg därtill att det kommer nya wearables utan skärm (eller små sådana) och röstassistenter som vill presentera information för dig utan att du ska behöva en skärm.

Men då tänker du; Skrev inte Christoffer precis att SEO var ”ett tillvägagångssätt för att skapa mer trafik till en webbplats via organiska sökmotorsresultat”. Jo, det är det! Men det är också kunskapen till att förstå vad strukturerad data är och varför ett företag behöver göra detta för att synas högre upp i sökmotorresultaten idag. Och kanske för att synas – eller höras i framtiden.

Google home mini bredvid en telefon

👉🏼 Läs om Jimmy Björnhård – SEO-konsulten som jobbade på distans men idag är VD med anställda på distans.
👉🏼 Vill du veta mer om SEO? Besök topdog.nu
👉🏼 Andra sätt för dig att komma igång och jobba på distans.
👉🏼 Jobbar du med SEO? Låt oss profilera ditt jobb.

Christoffer Persson

Skribent Christoffer Persson

Fler artiklar av Christoffer Persson

Skriv en kommentar