Som frilansare sedan 8 år tillbaka har jag haft möjlighet att jobba med över femtio olika företag och organisationer som konsult. Det är vanligt att man pratar om vikten av employer branding idag som ett sätt att attrahera talanger och rätt kompetens att söka en fast tjänst på ens företag, men det är mer sällan att man hör samma resonemang föras när det kommer till att bli en attraktiv uppdragsgivare för frilansare. Vi ser hur antalet frilansare i Sverige ökar ständigt, och det blir allt vanligare att ta sig an kortare ’”gig” hos olika uppdragsgivare istället för att söka en fast tjänst.
Jag tycker att vi borde börja prata om hur företag kan agera för att skapa en bättre och mer produktiv miljö, där medarbetare och frilansare / utomstående konsulter kan verka tillsammans.
Det här var även ett ämne som jag fick möjlighet att prata med IT-rekryteringsföretaget Ants Tech Recruiters i våras när jag var med i deras podcast Techrekpodden. I samband med det samtalet spelades det även in en kort film där jag tipsar om hur man som uppdragsgivare eller chef på ett företag ska agera för att även inkludera frilansare i företagets gemenskap:
Tips till den som vill bli en bra uppdragsgivare
1. Inkluderande internkommunikation
Se till att ha ett intranät eller annan informationskanal som även externa konsulter kan få tillgång till, annars kommer de inte kunna bli en naturlig del av teamet. Skickar du ut ett internt mail till alla anställda som även rör frilansaren, ha som vana att lägga till den personen också så att informationen når ut till alla som behöver ta del av den.
2. Inbjudan till sociala tillställningar
De kunder jag själv värderar högst är de som väljer att bjuda med mig på after works, julfester och andra interna tillställningar. Jag har även en kompis som har fått åka med sin kund på skidresor till Åre flera år, trots att hon bara jobbar hos dem någon dag i veckan. Att inkludera i sociala sammanhang är att visa att någon är en uppskattad del av teamet, inte bara för deras kompetens utan även för deras person. Om en intern föreläsning eller utbildning ska hållas är det ofta uppskattat av frilansaren att också få frågan att vara med. En uppdragsgivare som visar sådan uppskattning är någon man gärna väljer att jobba med länge.
3. Fira vinster tillsammans
När ett projekt är avslutat, en kampanj har lanserats eller ett positivt resultat har uppnåtts, fira vinsten med alla som varit inblandade och hjälpt er att nå dit – inklusive externa konsulter. Skicka ut ett tack-mail till alla eller bjud in till en lunch för att fira med alla inblandade. Att få vara med och ta emot tacksamhet och fira vinsten tillsammans med de andra i teamet man har jobbat med betyder mycket.
4. Tänk inte så mycket på vem som är intern och extern
Framåt förutspås en allt större andel av Sveriges befolkning att bli egenföretagare. En del företag kanske inte heller har råd eller möjlighet att anställa på samma sätt längre i framtiden. Kanske blir det därför vanligare att arbetsteam kommer att bestå av både interna och externa personer. Givetvis finns det skillnader i att vara anställd eller att vara på uppdrag temporärt hos någon, men ju mer man tänker på gruppdynamiken bortom anställningsform, ju bättre brukar också teamet kunna jobba ihop och ju bättre blir resultatet.
5. Ge schysst betalt och var tydlig med förväntningar
I slutändan handlar det så klart även om att som uppdragsgivare ge skälig ersättning och följa branschstandarder när det kommer till arvoden. Det är även viktigt att vara tydlig med sina beställningar och att kunna kommunicera förväntningar. Många frilansare tillhör nätverk med andra frilansare och pratar med andra om de uppdrag de har. Om ett företag inte behandlar en frilansare på ett bra sätt, ex att de alltid försöker pressa priser, ofta är försenade med betalningar eller ibland vägrar att betala fakturor utan anledning, då är chansen också stor att ryktet kommer att spridas bland andra frilansare.
Vad tycker du kännetecknar en bra uppdragsgivare?