Efter att ha jobbat med digital marknadsföring i Sydney flyttade Nils och hans partner Sofia tillbaka till Stockholm. Då hade de fått mersmak av att resa och bestämde sig för att starta en byrå tillsammans för att kunna jobba platsoberoende.
Var befinner ni er för tillfället?
Vi bor i Skanstull på Södermalm och här har vi hängt större delen av tiden under pandemin.
Ni driver en byrå tillsammans, berätta lite mer om vad jobbar ni med och hur er vardag kan se ut.
Vi startade Flax Digital i maj 2019 och konsultar inom digital marknadsföring. Uppdragen varierar men något förenklat brukar det handla om att öka kundernas digitala försäljning med hjälp av mätbar marknadsföring.
Den frihet och flexibilitet som kom med att starta vårt eget bolag har verkligen varit revolutionerande. En liten förändring som gjort stor skillnad i vardagen är att vi inte ställer något alarm på morgonen, något som känns väldigt lyxigt och som har ökat vår livskvalité. Vi vaknar ändå tidigt av oss själva men får en lugnare och skönare start på dagen utan att behöva stressa och pendla till jobb.
Arbetsdagen i sig liknar egentligen den som anställd då vi under pandemin främst har utgått från vår lägenhet i Stockholm. Den enda större skillnaden är att vi kanske tar ett extra träningspass, en promenad eller en något längre lunch när möjlighet ges.
Berätta lite om er väg till ett platsoberoende arbetsliv.
Sofia hade jobbat några år med digital marknadsföring på byråer i Stockholm när hon plötsligt fick en förfrågan om att jobba i Sydney. Det slutade med att vi bestämde oss för att flytta dit och där bodde vi i ca två år och jobbade båda med digital marknadsföring. När vi tillslut kom tillbaka till Stockholm efter en tids resande kände vi att vi inte ville låsa oss till en geografisk plats eller arbetsgivare. Vi såg en hög efterfrågan på erfarna digitala marknadsförare vilket gjorde det relativt enkelt att våga ta steget och starta eget.
Hur har ert arbete påverkats av Covid-19?
Drömmen om att kunna lägga delar av året utomlands har såklart fått sättas på paus. Hemarbete var vi ganska vana vid även innan pandemin, vilket gjorde att den förändringen inte känts lika påfrestande som många av våra vänner har upplevt det.
Att spendera mycket tid med sin partner är något vi länge varit ganska vana vid och det har aldrig varit ett problem för oss. Det har nog istället gjort att vi har kunnat hantera det senaste året på ett bra sätt även om det såklart varit jobbigt att vara isolerad under perioder.
Vad är er uppfattning om situationen för frilansare i relation till pandemin och varför tror ni att det har gått så pass bra för er del?
Självklart har pandemin spätt på den redan existerande oron inför framtiden som man ofta bär på som egenföretagare eller frilansare. Vid pandemins början upplevde vi att det var en liten tuffare period då många kunder tvingades se över sina konsultkostnader och det blev svårare att få in nya uppdrag. Vi la därför lite extra fokus på att jobba hårt med sälj under en period för att hålla oss på banan. Som tur var fick vi snabbt in nya uppdrag men det krävdes att vi ändrade vår paketering och vilka typer av uppdrag vi kunde tänka oss att ta an.
Förändringen vi gjorde resulterade i en väldigt bra höst 2020 och vi fick utdelning för det hårda jobb vi lagt ner under våren. En viktigt lärdom har varit att det är viktigt att ha tålamod och att hårt jobb alltid lönar sig, även om man kan behöva vänta ett tag innan man ser resultat.
På lång sikt tror jag att pandemin är bra för frilansare och digitala nomader då företag lär sig jobba mer med virtuella team och gigekonomin får en tydligare funktion i samhället. Det kommer öppna upp för att fler kan prova på livsstilen som digital nomad i framtiden.
Hur såg ert liv som digitala nomader ut innan pandemin?
Vi bodde som sagt i Sydney i ca två år och därefter reste vi runt i tre månader innan vi kom hem till Stockholm igen och startade vårt företag. Vi hann tyvärr inte testa på livet som digitala nomader på riktigt innan pandemin slog till, förutom en workation i Portugal och en i Sydafrika. Vi ser väldigt mycket fram emot att kunna utnyttja den möjligheten igen när saker återgår till det mer normala.
Har du några digitala verktyg som frälst dig som du kan tipsa om?
Det bästa med att driva eget 2021 är tillgängligheten till alla grymma, billiga och molnbaserade digitala verktyg. Jag försöker testa alla system jag kommer över så länge det fyller en funktion i min vardag. Ett system jag verkligen vill gå i god för är Bokio som underlättar redovisning för små/medelstora bolag och dessutom är gratis upp till en viss nivå om man väljer att sköta redovisningen själv till en början.
Annars tipsar jag även gärna om:
- Zapier – En low-code plattform för att automatisera och integrera tasks mellan system
- Hubspot – Bäst för content marketing och low-code automation av sälj och marknad
- Trello – Perfekt för projektledning
- Supermetrics – Grymma data-integrationer mellan Google Sheets och Data Studio
- Google Workspace – Här finns det mesta man kan behöva för att komma igång med sitt företag
–
👉 Malin valde att sitta i förarsätet av sitt eget yrkesliv
👉 Vill du dela med dig av din egen story? Fyll då i vårt Typeform-formulär