Flygtjänsten Avionero har som mål att bli en ny standard inom flygsök som utgår från hur människor faktiskt söker efter flygresor. Det är långt ifrån alltid man vet exakt vilka datum man vill åka, och ibland har man inte ens bestämt vilken plats man vill besöka. Detta resulterar ofta i många timmars sökande, planerande och excel-ark för att lista olika priser och alternativ. Lars Kristensson och Anton Tyulenev lanserade Avionero i början på året, en tjänst som med hjälp av AI levererar flygförslag som är mer anpassade efter varje individ.
– Vi gör det enklare för människor att hitta flyg online. Jag jobbade själv i resebranschen i 10 år och märkte att det finns flera problem och begränsningar i befintliga tjänster. Samtidigt finns en misstro och frustration bland användarna som tror att de bästa priserna döljs. Vi vill göra det enklare, bekvämare och mer transparent för kunderna, förklarar Lars.
Än så länge finns Avionero tillgängligt på den svenska marknaden, men den 18 april väntar lansering i Ryssland som andra land. I sommar, i mitten på juli, kommer tjänsten även att lanseras globalt.
– Vårt mål är att vara världens bästa sajt för flygsök. Vi har analyserat fel med flygsökningssajterna i flera år. Skrivit ner alla problem som uppstår och vad användare klagar på. Sen har vi försökt bygga en sajt som tar itu med de vanligaste problemen och frustrationsmomenten, menar Anton.
– Varje gång vi intervjuar en användare om deras upplevelse av flygsajter säger de nästan samma sak. Samma problem upprepas om och om igen. Det är något som de större företagen även är medvetna om, men de är inte flexibla nog att kunna ändra på det. Vi har ett annat utgångsläge eftersom vi bygger allt från början nu, säger Lars.
Lars och Anton kom först i kontakt med varandra via sajten 99designs för ungefär fem år sedan – en plattform där man som användare kan lägga upp en brief på något man vill ha designhjälp med för att sedan få förslag från flera olika designers. Lars var då involverade i ett annat startup-projekt som handlade om flygsök, och hade lagt upp en brief på sajten. Det var Antons designförslag han gillade bäst och de började prata mer kring koncepttänket bakom produkten. Det ursprungliga projektet Lars var involverad i lades senare ner, men Anton hade redan en bokad resa till Malmö där Lars just då bodde. De två träffades för att diskutera idéer kring flygsök i stort och insåg att de tänkte väldigt lika.
– Jag började själv intressera mig för flygsök för fem år sedan. Jag jobbade då som UX-designer på en av Rysslands största designstudios, men hade börjat tröttna på mitt dåvarande jobb. Jag hade tjänat bra med pengar som jag hade sparat, och bestämde mig för att resa. Jag ville åka till bland annat Europa men var väldigt flexibel kring var och när. Det var då jag insåg hur svårt det var att få fram bra förslag. Jag fick söka land för land och satt flera kvällar och helger med ett excel-ark där jag skrev ner alla alternativ jag hittade. Under hela processen tänkte jag ’det måste finnas ett bättre sätt att göra det här på’, berättar Anton.
– Det här har varit en resa som redan pågått i många år för mig. Jag är själv senior utvecklare och har jobbat inom resebranschen i tio år, och kände redan från början att jag kunde göra det bättre än vad de befintliga tjänsterna på marknaden gjorde. När jag träffade Anton var jag dock lite uppgiven eftersom flera av mina tidigare försök hade misslyckats. När Anton föreslog att försöka igen var jag därför tydlig med att jag bara tänkte göra det under förutsättning att vi verkligen skulle göra allt rätt från början. Och Anton höll med, berättar Lars.
Lars och Anton fortsatte diskutera projektet på distans under några månader. De gick igenom alla olika scenarion, alternativ och utmaningar. Till slut grundades Avionero. Namnet betyder för en spansktalande person ungefär ”samling av flyg”. Avionero fanns dessutom ledigt på alla världens domäner, vilket var viktigt eftersom målet är att bli en global spelare.
Avionero kombinerar AI och UX för att skapa en ny typ av bokningsupplevelse. Man använder sig av avancerad AI-teknik för att hämta in och filtrera flygresultaten innan de visas. Samtidigt har mycket fokus lagts på användarupplevelsen, med funktioner som möjligheten att spara flera sökningar i flikar inne på sajten istället för att tvingas ha flera tabbar öppna i webbläsaren, eller möjlighet att söka med väldigt flexibla datum. När förslag på flyg visas så kan du även välja bort vissa kriterier så att tjänsten bättre lär sig vilken typ av flygresa du söker, som att välja bort vissa flygbolag eller flyg med många eller för långa mellanlandningar.
I företagets blogg delar man också med sig av olika analyser som baseras på all den data om flygpriser man hämtat in – t.ex. tips kring om det är billigare att boka flyg en viss dag i veckan eller hur lång tid innan man borde boka en resa till ett specifikt resmål för att få bäst pris.
– Flygsajter är generellt fokuserade på pris och prisjämförelse. Men det finns flera faktorer att ta hänsyn till. Vi jobbar till exempel på möjligheten att ge förslag baserat på väder. Säg att du vill åka på en weekend nästkommande helg, men du vill garantera att det ska vara sol när du kommer fram. Då kan vi synka mot väderleksrapporten och bara föreslå flyg till destinationer där det ser ut att bli sol. På sikt kommer det även att gå att söka utifrån flera typer av kriterier, som att nämna att man är en barnfamilj som vill åka på solsemester inom Europa i juli och få förslag på det, förklarar Lars.
Som tjänst riktar sig Avionero till alla typer av resenärer, men tjänsten kanske idag är som mest användbar för den flexibla resenären. Det går att söka förslag på flyg till en destination under flera datum, och tjänsten hämtar verkligen in den data som efterfrågas i realtid. Inom kort kommer det även att gå att söka på avgångar till en hel region, om man är mer flexibel kring val av flygplats.
– Tanken är att du som resenär inte ska behöva göra separat research på alla flygplatser som finns i närheten av en plats du vill besöka, utan vi gör det åt dig. Om du skriv in en plats som ligger nära flera flygplatser kommer vi visa dig flera förslag på alternativ som passar, förklarar Anton.
Idag består Avionero av ett distribuerat team med 8 medlemmar. Anton har sin bas i Moskva i Ryssland och Lars i Nijmegen i Nederländerna. Teamet tar gärna emot feedback från användare för att hela tiden kunna fortsätta att utveckla tjänsten att bli så bra och användarvänlig som möjligt. De har även en stängd Facebookgrupp dit de som är extra intresserade av att hjälpa utvecklingsteamet bjuds in att svara på frågor, lämna önskemål och tycka till om nya förslagna funktioner.
– Vi vill göra det enklare att boka flygresor. Man ska inte spendera massa tid och energi på att hitta ett flyg, utan istället kunna fokusera på att planera vad man ska göra när man faktiskt kommit till själva destinationen. Att sitta i timmar och söka flygalternativ är inte bästa sättet att börja planera sin drömresa på. Det är ett problem vi vill hjälpa till att lösa, oavsett om det handlar om att boka en familjeresa eller ge alternativ till en backpacker eller digital nomad som är mer flexibel i sitt resande, menar Anton.
– Målet är att bli ett globalt företag. Det är en stor ambition, men något vi varit tydliga med att vi velat redan från början. Vi vill skaka om flygsökningsmarknaden, och visa att det verkligen är möjligt att göra det här på ett annat sätt. De sajter som finns idag har sett likadana ut i 15 år, det är dags att något händer nu. Avionero har en mer holistisk syn på flygsök, och med tiden kommer tjänsten att bli smartare och ännu mer personlig. Det här är bara början, och vi är glada att vi redan har så många användare som är med oss på den här resan och hjälper oss att bli ännu bättre, avslutar Lars.