Att arbeta på distans är och har alltid varit en del av Lapoints DNA – dels av hållbarhetssyfte och dels för att alla anställda ska kunna få ut mer av dagen. Belöningen? Drivna anställda med mycket erfarenhet som troligtvis inte hade sökt sig till ett företag där det krävs att man arbetar speciella tider eller på en speciell plats.
Vi pratade med Emmi Holmer som är Marketing & Digital Business Manager på Lapoint om hur bolagets remote-first-strategi fungerar.
Vad fick er att gå över till att bli remote-first?
Lapoint har alltid drivits remote-first – det är en del av vårt DNA som bolag. Work/life balance är viktigt för oss och med den livsstilen vi alla i bolaget har är det viktigt att vi kan utgå från olika platser och arbeta olika tider på dygnet så att jobbet passar ihop med resten av livet.
Vilka tydliga fördelar kan ni se av att vara ett remote-first-bolag?
Ansvarsfördelningen hos oss är väldigt tydlig – alla vet vilka arbetsuppgifter, ansvarsområden och projekt man har och man tar ansvar för att driva dem framåt. Kommunikationen är oftast väldigt rak och enkel. Antalet timmar vi lägger på möten är väldigt få, till skillnad från i många andra bolag – vi bokar bara möten när det är absolut nödvändigt och kan istället fokusera vår tid på att arbeta med uppgifter som tar verksamheten framåt.
När våra anställda kan arbeta på ett sätt som fungerar med intressen, familj och resten av livet ser vi stor motivation att leverera, ta ansvar och göra sitt jobb på bästa sätt vilket i slutändan gagnar företaget och våra resultat. Vi har också väldigt nöjd personal och lite sjukfrånvaro.
Vilka tydliga nackdelar kan ni se av att vara ett remote-first-bolag?
Eftersom vi alltid har arbetat remote-first så är det inga tydliga problem som uppkommer utan allt flyter på väldigt bra. Det som är tydligast är ju att vissa möten blir krångligare på distans; workshops och liknande är enklare att göra face-to-face. Personalrelaterade frågor är också svårare på distans när man inte sitter i samma rum.
Dock handlar det mycket om planering och hur man lägger upp möten, samtal och workshops – det mesta går att göra i princip lika bra, men det krävs mer funderingar och tankeverksamhet för att det ska fungera smärtfritt.
Vad gör ni för att bygga socialt kapital mellan anställda då de är på distans?
Vi arbetar med verktyg som Skype, Slack och Asana där vi hörs av varje dag och delar med oss av icke-jobb-relaterade saker i ett virtuellt “Fika-rum”. Månadsvis har vi återkommande möten för alla anställda där vi går igenom resultat och vad som ligger i pipeline så att alla är informerade.
Våra camp och vår kundtjänst är väldigt duktiga på att dela med sig av vad som händer ute i “verkligheten” till de som sitter på tjänster med mindre kontakt med gästerna: det kan vara allt ifrån härliga mail från gäster, fina testimonials och reviews till bilder från våra olika destinationer och vad som händer på de olika campsen.
Vi jobbar mycket med hållbarhet i hela verksamheten och har anställda jorden runt och därav reser vi inte för att ha möten face-to-face, men en eller två gånger om året träffas vi under en vecka för att surfa, jobba ihop och umgås vilket skapar härlig energi!
Ger ni någon form av assistans till de anställda som befinner sig på distans?
Alla våra anställda sitter på distans och vi har bra stöd i digitala verktyg och projektverktyg för att underlätta varje persons arbete.
Känner ni att ni har blivit en mer attraktiv arbetsgivare i och med att ni har gått över till att vara ett remote first-bolag?
Absolut, vi har väldigt drivna anställda med mycket erfarenhet som troligtvis inte hade sökt sig till ett företag där det krävs att man arbetar speciella tider eller på en speciell plats.
–
👉 Läs mer om Lapoint och se alla deras surfcamps.
👉 Work & Surf: Surfa och jobba tillsammans med Sveriges digitala nomader i april 2021!
👉 Läs om fler bolag som arbetar remote first.
👉 Har ditt eller något annat bolag (som du känner till) också en remote-first-strategi? Tipsa oss gärna på hej@svenskanomader.se