Digital nomadNomadporträtt

Elsa jobbar som breath coach på distans från Los Angeles

elsa unenge breath coach

Lite utav en slump fick Elsa upp ögonen för forskningen bakom människans andning och utbildade sig till breath coach. Hon hade aldrig tidigare sett sig själv som egenföretagare men bestämde sig för att satsa när hon hittat det som kändes rätt och driver idag företaget Andetag med bas i Los Angeles.

Var befinner du dig just nu och vad jobbar du med?

Efter sex år i London flyttade jag till Los Angeles för två år sedan då min man fick ett jobberbjudande här. Själv driver jag ett företag som heter Andetag där jag jobbar som breath coach med fokus på funktionell vardagsandning för psykisk och fysisk hälsa. Jag är även utbildad yogalärare och försöker hålla så många klasser jag hinner.

Berätta lite om vägen till ditt platsoberoende arbetsliv och livet som digital nomad?

Innan jag startade Andetag tänkte jag att jag inte ville jobba för mig själv. Jag ville ha ett “9-5 jobb”, vara anställd och gå till jobbet varje dag. Men sen kom pandemin och då föll det sig helt plötsligt naturligt att starta eget och satsa på att bli breath coach på heltid. Jag hade äntligen hittat något som kändes rätt och som jag trodde starkt på och därför vågade jag byta bana helt.

Eftersom alla mina andningsklasser kan hållas online ger det mig friheten att kunna jobba varifrån som helst i världen. Vill jag åka och hälsa på vänner och familj i Sverige kan jag lika gärna jobba där som härifrån. Även om resandet kanske inte är jätte aktuellt just nu är det en härlig frihetskänsla att veta att man kan ta med sig jobbet vart man vill.

elsa unenge

Berätta mer om Andetag – hur växte idéen för företaget fram?

Jag lyssnade på ett samtal med författaren och journalisten James Nestor från New York Times om hur vi människor andas fel och blev helt chockad över att jag inte hade hört något om detta tidigare. Jag signade upp mig på Breath Coach training helt utan tanke på att själv bli andningscoach och starta eget företag – det var ju som sagt inte “min grej”. Men väl klar med kursen kände jag bara “hur kan vi inte få lära oss om detta i skolan?” och det var helt enkelt för viktigt och för intressant för mig att inte sprida vidare.

Det är så många som mår psykiskt och fysiskt dåligt idag och som helt saknar verktyg för att kunna ta tag i sina problem. Andningen är helt central i vårt mående och med simpla andningsövningar kan vi sänka vår puls, vårt blodtryck och vår stressnivå.

Just nu jobbar jag med privatkunder i one-on-one sessions och med företag i group sessions. De flesta har aldrig ens tänkt tanken att gå hos en breath coach men efter en så kallad “discovery session” är majoriteten helt fast. Det är väldigt speciellt att berätta för någon att något de gör 26.000 gånger varje dag är fel och då brukar folk spetsa öronen lite extra.

Hur ser marknaden ut – är det lätt för dig att hitta kunder?

Marknaden för andning är väldigt intressant. Fler känner nog till “breathwork” som klasser där man andas på olika sätt för att uppnå ett speciellt, nästan psykedeliskt tillstånd. I dessa klasser lär man sig dock sällan hur man bör andas resten av dygnet. Sedan finns det meditation som har exploderat i populäritet de senaste åren med allt från meditationsklasser till appar som Headspace och Calm.

Själv har jag dock haft svårt att få in meditationen i vardagen och jag vet att många känner likadant. Jag läste någonstans att “andning är meditation för de som inte kan meditera” vilket jag fastnade för. Jag känner att andning är mer tillgängligt och enklare att ta till sig och mer funktionellt. Med tanke på hur populärt meditation blivit och hur många som fortfarande inte kan få till det i vardagen tror jag det finns en stor marknad för företag som Andetag. Däremot är antalet etablerade företag som sysslar med funktionell andning idag förhållandevis få.

elsa unenge

Varför är det viktigt att vi andas rätt?

Att andas på fel sätt kan vara skadligt och påverkar både vår fysiska och mentala hälsa. Genom att ändra sitt andningsmönster har folk blivit fria från sina astmamediciner, gått ner i vikt, dämpat sin ångest och ökat sin idrottsprestation. Vår andning kan till och med påverka hur vi ser ut (vår ansiktsform) och om vi har raka tänder eller inte.

3 snabba tips på hur man kan lära sig andas bättre i vardagen

  • Andas med näsan så ofta du kan, vilket inte är så lätt när du pratar eller äter förstås, men resten av dagen och natten bör du andas genom näsan och inte med munnen.
  • Låt magen åka ut när du andas in och in när du andas ut – inte tvärtom.
  • Andas långsammare – ta färre andetag per minut genom att sakta ner ditt andetag. Hör du ditt andetag andas du lite för fort.

👉 Få en gratis discovery session med Elsa och lär dig mer om ditt andetag
👉 Följ Andetag på Instagram för mer tips och råd

Ronja Missler

Skribent Ronja Missler

Fler artiklar av Ronja Missler

Skriv en kommentar