Viseo anser att anställda trivs och presterar bättre om de får leva livet på sina egna villkor – något som även var den viktigaste pusselbiten för grundarna Marcus och Oscar Sandström . De har insett att man som företag behöver innovera med hur man arbetar med kultur och att det är omöjligt att leda på mikronivå när man opererar på distans. Därför arbetar de mot KPI:er istället för timmar och träffas på virtuella ”kaffereaster”. Vi tog oss en pratstund med Marcus.
Har ni alltid varit ett remote-first-bolag? Och varför valde ni i så fall den strategin?
Ja! Viseo har varit ett remote-first bolag sedan vi startade. Den främsta faktorn är att vi vill ge både oss själva och våra anställda friheten att arbeta vart de vill i världen. Vissa trivs bäst i en storstad i Asien, medan andra föredrar att bo i ett mindre samhälle i norra Sverige. Några arbetar bäst under tidig morgon medan andra föredrar eftermiddagar och sena kvällar.
Om vi och våra anställda får leva livet på våra egna villkor så blir det också enklare att trivas med sitt arbete och prestera bättre.
Vilka tydliga fördelar kan ni se av att vara ett remote-first-bolag?
Den främsta fördelen är att vi alla får leva livet på våra egna villkor, vilket leder till att våra medarbetare trivs väldigt bra och stannar länge med oss.
En annan fördel är att vårt team får väldigt stort ansvar. Det är omöjligt att ”micromanaega” på distans. Därför arbetar vi mot KPI:er istället för timmar, vilket är väldigt uppskattat.
Vilka tydliga nackdelar kan ni se av att vara ett remote-first-bolag?
Den självklara nackdelen är ju att man inte har de naturliga mötena som finns på ett kontor, såsom luncher och kafferaster tillsammans. Vi har däremot ersatt det med virtuella “hangouts” där vi kör team-luncher eller afterwork tillsammans. Dessutom möts hela teamet upp en gång om året på en härlig plats – sist var vi i Kroatien.
Rent affärsmässigt så är rekrytering av nya team-medlemmar en klar nackdel. Att jobba helt på distans under eget ansvar kräver stor disciplin, och det kan vara svårt att hitta rätt medarbetare som både har rätt kunskaper och är helt självgående.
Vad gör ni för att bygga socialt kapital mellan anställda på distans?
Jag tycker att vi verkligen har lyckats med klichén att bygga “en stor familj”, även om vi befinner oss på olika platser i världen. Detta är något jag tror att hela teamet skulle skriva under på. En viktig anledning att vi ser till att inte bara arbeta tillsammans, utan även umgås och utanför jobbet, trots att vi inte ses.
Förra året till exempel så körde vi konceptet “Secret Santa” – och eftersom vi inte kunde ge presenterna till varandra personligen så fick man skicka dem. Sedan hade vi en virtuell julfest där vi alla fick öppna våra paket.
Ger ni någon form av assistans till de anställda som befinner sig på distans?
Vi ger våra anställda all den tekniska utrustningen som behövs, så som dator och ergonomiska tillbehör t.ex; tangentbord och laptop-stativ. Då vi alla arbetar på olika ställen i världen så är det viktigt för oss att våra medarbetare har alla verktyg som behövs för att kunna ha en bra arbetsmiljö. Beroende på omständigheterna kan vi också hjälpa till med coworking-plats.
Känner ni att ni är en mer attraktiv arbetsgivare i och med att ni är ett remote first-bolag?
För de personer som vill ha friheten att själva kunna bestämma vart och hur de vill arbeta; absolut! Jag tror att intresset för att arbeta för ett remote first-bolag kommer att växa, och att antalet bolag som opererar helt på distans kommer att öka.
–
👉 Läs även om AppJobs och deras remote-first-satsning.
👉 Har ditt eller något annat bolag (som du känner till) också en remote-first-strategi? Tipsa oss gärna på hej@svenskanomader.se