Efter att ha arbetat flera år inom film- och reklamproduktion på Polar Creative valde Christopher Jakobsen och Christofer Carlson att utöka företaget med en separat avdelning som fokuserar enbart på marknadsföring och deras koncept Sustainable Content. Vi har pratat mer med Christofer Carlson om deras hållbarhetsarbete.
Berätta lite mer om Polar Creative – vad är tanken bakom företaget och hur började allting?
Polar Pictures, som är “moderbolaget”, grundades i Los Angeles i 2015 av Christopher Jakobsen och är främst specialiserat på att utveckla och producera film, dokumentärer och TV-serier.
– Vi fick kontakt då vi många gånger sprang på varandra genom olika projekt via just Polar Pictures där han producerade och jag jobbade som musikkompositör.
– Jag kommer sedan tidigare från reklamfilmsbranschen i Sverige och jag tror att vår skandinaviska bakgrund, tillsammans med lång erfarenhet inom film, TV och reklam gjorde att vi synkade bra tillsammans. Vi var båda trötta på det traditionella språket inom amerikansk marknadsföring och såg positivt på att istället applicera ett skandinaviskt kommunikationsspråk i våra projekt. På så vis fick vi fram unika kampanjer med starkt visuellt content och tydliga identiteter. Efter ett antal lyckade kampanjer kände vi att det var läge att driva igång en separat avdelning med fokus enbart på marknadsföring och content – därför drog vi igång Polar Creative i början av 2018.
Berätta mer om Sustainable Content – hur väcktes tankarna om att skapa hållbart content?
Vi har sett hur stora delar av filmindustrin de senaste åren gått mot mer hållbara arbetssätt vilket vi givetvis vill uppmuntra och bidra till. Allt från omstrukturering av antal personer på en inspelning, minskat antal inspelningsplatser, resor och mindre användning av engångsmaterial i en produktion.
Vi hade själva diskuterat kring olika sätt att kunna skapa content för våra kunder på ett mer hållbart och effektivt sätt och när pandemin bröt ut ordentligt satt vi båda fast i Los Angeles med en stor del av vår årsplanering inställd. Men istället för att känna oss slagna av motgången tog vi det som en möjlighet att kunna lägga 100% fokus på vår idé Sustainable Content. Efter tre månader och X antal zoom-sessions senare satt vi med en bra grund till vårt nya koncept och hur vi rent operativt skulle kunna utföra det.
Hur jobbar ni med hållbarhet och contentskapande rent praktiskt?
Oftast är det logistik och produktion som är kostsamt för miljön när det kommer till film- och contentproduktion. Med vårt koncept tas båda dessa faktorer bort i och med att innehållet till största delen görs digitalt och på distans.
När vi skapar hållbart content utgår vi egentligen från liknande grundkoncept och idéer som tidigare, men producerar istället nytt innehåll från återanvänt och manipulerat material. Vi använder oss av vår bank av tusentals stock videos, grafiska gränssnitt och tidigare iscensatta scenarion och lyckas på så sätt ta fram originellt innehåll.
Vilka fördelar ser ni med att vara ett remote-first bolag?
Eftersom vi i huvudsak arbetar på distans har vi möjlighet att skära ner på en mängd interna kostnader såsom kontorslokal och resor. Vi hyr istället in oss på coworking-ställen vid behov och anlitar extern personal utefter varje unikt projekt, vilket i slutändan reducerar vår kostnad hos kunden. Vi har märkt att om man underhåller sitt nätverk och sina kontakter och satsar på en bra intern kommunikation får man det att fungera. Vi jobbar ständigt med att effektivisera och hitta smarta lösningar för att kunna jobba på distans.
Att jobba på distans har dessutom givit oss mer tid då vi t.ex. sluppit pendla i Los Angeles hemska trafik vilket har sparat oss 2-4 timmar per dag. Istället möts vi bara upp om det verkligen behövs. Eftersom företaget haft denna arbetsmodell sedan innan har Covid-19 haft en mindre påverkan på oss vilket vi är väldigt glada över.
Hur tänker ni kring framtiden i relation till hållbarhet inom digital marknadsföring?
Vi tror att framtiden för produktion ligger i effektivisering av logistik, parallellt med utökade digitala samarbeten, relationer och nätverk. En stor del av den produktion som utförs idag görs fortfarande på ett traditionellt sätt, men det går att effektivisera utan att behöva höfta på kvalite och effektivitet. Tvärtom kan man istället vinna på att utnyttja nya strukturer och arbetssätt som är anpassade efter ny digital kommunikation.
För egen del tror jag främst att det handlar om att fortsätta utveckla vårt nya arbetssätt och hitta ännu fler kreativa lösningar för att undvika onödigt resande. Inom branschen i stort ser vi ett problem i att stora film- och reklaminspelningar tenderar vara väldigt överdrivna då produktionsbolaget gör allt för att försöka tillfredsställa sin kund. De erbjuder resor, boende och restaurangbesök som egentligen inte spelar någon större roll då kunden sällan är delaktig i själva produktionen. Kan man ersätta allt sådant med en mer digital approach kan man också minska de negativa klimateffekterna.
Med dagens höga konsumtion av content via sociala appar och streamingtjänster har behovet för nytt material ökat rejält. Jag tycker att alla vi inom filmindustrin har ett ansvar att se till att producera på ett hållbart sätt, ständigt söka nya kreativa lösningar och att vidta de åtgärder som går just nu för att arbeta mer klimatsmart.
–
👉 Följ Polar Creative på Instagram