Det flexibla arbetslivet

5 vanliga utmaningar för remote-first företag

Av september 30, 2021 Inga kommentarer

Safety Wing har undersökt vilka utmaningar remote-first företag stöter på när de skalar upp, eller bygger sitt företag på distans från start. Efter att ha frågat över 300 företag har de lyckats kartlägga fem återkommande problem, samt lagt fram förslag på hur man bäst tacklar dem.

Upprätthålla företagskulturen medan företaget växer

Av de punkter som kom upp i undersökningen pekar mycket på att företag har svårt att skapa och upprätthålla en stark företagskultur på distans. Ett problem som inte är helt ovanligt för ett företag som växer, oavsett om de anställda finns på plats eller inte. Att ha sina anställda på distans upplevs alltså som ytterligare en faktor som försvårar arbetet med att skapa en känsla av sammanhang och tillhörighet inom ett företag.

Ett bra sätt att komma runt detta är att involvera de anställda i själva skapandet av företagskulturen och kontinuerligt följa upp på hur de upplever stämningen på företaget. Uppmuntra dem också att komma med egna förslag på hur ni bäst kan skapa sammanhållning inom era team.

Effektiv kommunikation och samarbete

Att ha en intern kommunikation som fungerar och är effektiv är A och O för ett företag med anställda på distans. Om detta inte finns från start kan det vara en svår uppgift att lyckas skala upp ett företag.

Prova olika digitala kommunikationsverktyg som t.ex; Slack eller Microsoft Teams för att hitta det som fungerar och underlättar kommunikationen för just ert företag Dokumentera i så stor utsträckning som möjligt och se till så att samtliga har tillgång till rätt dokument. Och till sist, det är inte helt fel att ha en handbok med riktlinjer för hur kommunikationen sköts.

👉 Arbeta hemifrån – kommunicera smidigt online

Social interaktion

Som vi alla vet har de senaste 1,5 åren varit lite extra utmanande när det kommer till att stimulera det sociala på en arbetsplats. Kollegor har inte träffats på flera månader och nyanställda har inte fått chansen att introduceras för sina team. Detta är dock inte något ovanligt för remote-first företag, utan tvärtom ofta det normala.

Många remote-first företag brukar ändå försöka arrangera fysiska träffar iallafall en gång om året, något som ofta är väldigt uppskattat. Däremot kan det vara en idé att skaffa ett virtuellt kontor som t.ex. Teemyco som är byggt för att främja social interaktion bland distansjobbare i det dagliga arbetet.

👉 Samla kollegorna med Teemycos virtuella kontor

Att anställa rätt

Att jobba på distans passar inte alla. En kandidat som är perfekt på pappret kan ändå ha svårt att sköta sitt jobb ordentligt om arbetsupplägget inte fungerar. Därför är det viktigt att man som företag attraherar rätt personer och sedan se till att onboarda nyanställda ordentligt.

Precis som för vilket annat företag, så attraherar remote-first företag rätt personal genom tydliga värderingar, visioner och en stark företagskultur. Den enda skillnaden är att det blir viktigt att måla upp en bild av hur ni jobbar som team på distans. Har företaget sedan lyckats bygga upp bra kommunikationsrutiner och tagit fram fungerande policies för hur distansarbete ska gå till inom företaget, blir förhoppningsvis inte själva onboardingen allt för svår.

Ledighet och semester

I undersökningen nämns också att det är svårt att hitta en balans mellan jobb och ledig tid, något som påverkar den mentala hälsan negativt hos de anställda. Även om detta till mångt och mycket kan vara sammankopplat med pandemin, är det känt sedan tidigare att distansarbetare upplever att det är svårt att sätta gränser och stänga av jobbet.

För att motverka detta kan man som företag se till att stänga av när de anställda inte förväntas arbeta. Kanske befinner sig de anställda i olika tidszoner men helg är ändå ungefär samtidigt, så se till att inte använda Slack eller skicka jobbmail på helgen. Som ledare kan man också se till att kontinuerligt checka in med sina anställda genom videomöten där ni diskuterar hur distansarbetet fungerar. Det finns även program att använda så att de anställda anonymt kan ge feedback.

Ronja Missler

Skribent Ronja Missler

Fler artiklar av Ronja Missler

Skriv en kommentar