Grundarna till Acamp, Öjje Holt och Paul Bergren, är precis som resten av deras team riktiga naturälskare och erfarna campare. Med sin digitala tjänst vill de göra det enklare att föra samman fler campare med småföretagare och lokala markägare som hyr ut plats att campa på. Vi har pratat med Öjje som gärna delar med sig om hur Acamp vuxit fram.
Berätta lite om Acamp och hur allting började.
Acamp är en digital tjänst som hjälper dig att hitta, boka och hyra ut platser att campa på. Målet är att bli en heltäckande marknadsplats för Europa där man enkelt kan hitta platser att stanna till på, samt ta del av de aktiviteter som erbjuds i området. Eftersom vi inom företaget själva är campare skapar vi nu den tjänst som vi alltid saknat.
Att hitta en fin plats att campa på är ofta både tidskrävande och frustrerande med tanke på det överflöd av appar, guider och magasin som redan finns. Med hjälp av en gemensam marknadsplats kan vi enkelt föra samman dagens nyfikna campare med småföretagare och lokala markägare som har plats att hyra ut. Vi vill helt enkelt skapa bästa möjliga tjänst för att alla campare ska kunna hitta till nya inspirerande platser, samtidigt som vi vill bidra till närekonomin. Vi har också valt att särskilt lyfta fram de lokala entreprenörer som har fokus på klimatsmarta och närproducerade upplevelser för att försöka skapa ett mer långsiktigt hållbarhetstänkande kring just camping.
Har ni alltid varit ett remote-first-bolag eller har Covid-19 påverkat er inställning till distansarbete?
Acamp grundades först i mars 2019 och den första versionen av tjänsten lanserades i augusti samma år. Vi är alltså fortfarande ett ganska ungt företag men ja, distansarbete har varit ett mantra sen start.
Personligen ser jag många fördelar med distansarbete men som campare är framförallt möjligheten att kunna arbeta nära naturen ett stort plus. Den enda riktiga nackdelen är väl möjligtvis att man saknar det dagliga småsnacket man i vanliga fall får i fikarummet.
Hur arbetar ni för att främja teamkänsla och gemenskap inom företaget?
För oss är det oerhört viktigt med full transparens – att alla ser varandra, vet vart vi är på väg och att alla verkligen ser sin del i vår gemensamma framgång. Vi har regelbundna möten online där samtliga kollegor delar med sig av sina mål och sina med- och motgångar. På så sätt bygger vi en starkt gemenskap och arbetar som ett team fastän vi är utspridda på olika platser.
Vilka digitala verktyg använder ni för kommunikation och möte?
Slack och Zoom är de verktyg vi främst jobbar på en daglig basis.
Berätta om ert mobila kontor! Är det ett koncept ni kommer att ta vidare?
Tillsammans med Tumbo Husvagnar och Husbilar har vi utrustat ett mobilt kontor som kan flyttas dit man själv önskar. Vi har helt enkelt gjort det möjligt för våra kollegor att jobba där de trivs bäst – oavsett om detta är vid en sjö, på en bergstopp eller långt ute i skogen. Bilen är fullt utrustad med kyl och frys, dusch, toalett, en dubbelsäng och wifi. Det enda man egentligen behöver ta med sig är egna lakan.
Än så länge är detta enbart ett internt koncept som vi tog fram för våra anställda att använda när de känner att de behöver komma ut i naturen och få lite ny energi. Vi får se om vi gör något mer med det framöver men egentligen ligger det lite utanför vår affärsmodell. Dock erbjuder vi även våra företagspartners att låna bilen och just nu har vi en väldigt lång kölista för alla som vill använda det mobila kontoret.
3 favoritställen för camping
- Brålands Gård, Munkedal
- Westerqwarn, Kolbäck
- Samstorps Gård, Gräddö
–
👉 Whitespace gick från remote friendly till remote first
👉 Viseo har varit ett remote-first-bolag sedan start