Nyheten om att Facebookgrundaren Mark Zuckerberg är igång och bygger vad han kallar för The Metaverse nådde de flesta under sommaren 2021. Men kanske kom det inte som någon större överraskning, speciellt inte för de som håller koll på framtidsspaningar, digitala trender eller om du sett filmen Ready Player One.
Men vad är egentligen ett metaverse? Forbes beskriver det i en artikel som en alternativ digital verklighet där människor arbetar, leker och socialiserar. LiveMaps, Magicverse eller the AR Cloud – oavsett vad man väljer att kalla det går det inte att förneka att det är stort och kommer att ha en inverkan på våra liv, vare sig vi vill det eller ej.
Konceptet är egentligen inte sprillans nytt med tanke på att det bygger på VR-teknik som har används ett bra tag, inte minst inom spelbranschen, men som också ökar i användning inom flera andra områden. Redan 2014 köpte Meta (f.d. Facebook) upp Oculus, ett företag som arbetar med just VR-teknik för att skapa förhöjda digitala upplevelser för dess användare. Däremot är Meta inte ensamma om att vilja bli först med att skapa ett metaverse. Även Microsoft och flera andra stora aktörer har tagit sig an utmaningen.
VR förbättrar förutsättningarna för distansarbete
Med tanke på att en stor del av den globala arbetskraften förväntas fortsätta gå mot mer distribuerade arbetssätt är det inte helt otänkbart att ett metaverse kommer bli en del av den framtida arbetsplatsen – snarare tvärtom. Och speciellt för de företag som är remote-first.
I podcasten Vergecast pratar Mark Zuckerberg om att videomöten och tvådimensionell interaktion är ett onaturligt sätt för människor att mötas. I ett fysiskt jobbmöte är man van vid att reagera på ljud som kommer från flera olika håll, att vända sig mot den som pratar och att läsa av varandras kroppsspråk. Det är denna mer naturliga upplevelse Zuckerberg vill komma åt med hjälp av just VR.
Otaliga möjligheter med en virtuell arbetsplats
Idag finns det redan otaliga digitala lösningar tillgängliga som underlättar för företag vars anställda befinner sig på olika platser, något som inte minst visat sig under pandemin. Videomöten och klassiska telefonsamtal har hjälpt oss att navigera genom snart två år av distansarbete.
The Metaverse förväntas att komma fungera på ungefär samma sätt som en digital arbetsplats gör idag. Man kommer kunna gå på kundmöten, jobbintervjuer och möta sina kollegor i fikarummet. Företag kommer att fortsätta kunna anställa kompetens från hela världen, arbeta i distribuerade team och samtidigt minska pendlingstid och antal flygresor som har en negativ inverkan på klimatet. I slutändan kommer den stora skillnaden vara den förhöjda känslan av realism och möjligheten för de anställda att interagera mer naturligt med varandra digitalt.
Nya metoder kräver eftertänksamhet
Precis som att det finns många möjligheter med VR-teknik på en arbetsplats finns det också vissa problematiska aspekter som kan vara viktiga att ha i åtanke. Dels den ekonomiska faktorn – att köpa VR-glasögon till alla sina anställda är inte det billigaste. Samtidigt är det heller inte helt ovanligt att må illa eller få huvudvärk när man använder VR-glasögon, något kan komma att stänga ute vissa medarbetare istället för att inkludera dem.
Det har även uppstått frågor kring hur man på bästa sätt hanterar integritet- och säkerhetsfrågor, samt hur man skapar en trygg och trivsam miljö i den virtuella verkligheten. Och även om man lyckas med att bygga ett socialt, inkluderande och säkert metaverse, återstår ändå frågan om det kommer vara tillräckligt för att fylla det sociala behov som visat sig vara en oerhört viktig faktor för människans psykiska välmående.
👉 5 mentala skiften för att navigera på framtidens arbetsmarknad
Viktigt med närvaro i ett metaverse
En rapport från PwC förutspår att 23 miljoner arbeten världen över kommer att använda AR (augmented reality) och VR år 2030. Som företag behöver man med andra ord åtminstone överväga om VR och the Metaverse på något sätt kan verka positivt för organisationen. Antingen som ett verktyg för att underlätta arbetet bland de anställda, eller som en plattform för marknadsföring och communityskapande.
Precis som när TikTok, SnapChat eller andra sociala plattformar lanseras och snabbt lyckas bygga upp ett gigantiskt antal användare behöver man vara beredd på att ett metaverse kommer att ha samma effekt. Då blir det extra viktigt för de som arbetar inom just kommunikation och digital marknadsföring, två stora yrkesgrupper bland digitala nomader, att hålla kolla på de senaste uppdateringarna kring the Metaverse. Men också för ditt företag att vara närvarande där många av dina kunder kommer att finnas.
En framtid full av möjligheter med Virtual Reality
Kommer det sluta med att vi alla sitter med VR-glasögon hemma i vardagsrummet större delar av det vakna dygnet? Kanske inte. Som på en fysisk arbetsplats eller för distansarbetare kommer vi fortsätta att sköta många arbetsuppgifter på egen hand och kommunicera över chatt eller mail. Men däremot kan vi med största sannolikhet förvänta oss att VR kommer att vara ett go-to alternativ i framtiden. Förhoppningsvis inte som den primära platsen för arbete, men som ett verktyg att använda vid valda tillfällen som förbättrar den digitala kontakten mellan människor.
–
👉 Läs vår rapport med spaningar från Internetdagarna om Framtidens arbetsliv