Smartare arbetsliv

Företaget Trello tog fram konceptet Mr. Rogers för att simulera snacket vid kaffeautomaten

Två okända människor i möte med en kopp kaffePå det fysiska kontoret dyker det upp självklara stunder för s k allmänsnack (eller kallsnack). Vid kaffeautomaten, på lunchen, i korridoren – det finns många stunder då man snabbt stannar till, om än för några minuter, för att byta några ord med sin kollega om saker som matchen igår, varför vädret är kass som vanligt eller hur mycket man ser fram emot helgen. För ett team eller medarbetare som arbetar på distans uppstår inte dessa stunder naturligt. Väljer man att tro på det helt distansstyrda Trello finns det fördelar i att försöka återskapa dessa stunder digitalt. De valde därför att ta fram konceptet Mr. Rogers.

För Trellos del, som växer snabbt och med medarbetare på distans finns det ingen garanti att alla faktiskt lär känna varandra. Även om det finns smarta kommunikationsplattformar som t.ex. Slack med daglig och transparent kommunikation. Det här slumpmässiga mötet mellan två olika avdelningar och två medarbetare som inte delar projekt och kanske till och med intresse är inte lika självklar fysiskt som digitalt. Det går så klart att göra något åt det och Trello tog fram ett koncept som de kallar Mr. Rogers.

Mr. Rogers är en digital aktivitet som innebär att 2 medarbetare väljs ut slumpmässigt varje vecka för 15 minuters videomöte sinsemellan med syfte att lära känna varandra. I slutet av varje vecka får de ett mail om vem de parats ihop med och dessa två får då i uppdrag att hitta en lucka på minst 15 minuter kommande vecka för att boka in tid för att bara umgås och lära känna varandra. De kan välja att äta lunch, spela spel eller bara prata. Att medverka i Mr. Rogers är helt frivilligt vilket Trello också noga påpekar är viktigt.

En bild som visar hur Mr. Rogers fungerar

Bild: Trello (Webbplats)

Konceptet är framtaget för att fylla en fysisk lucka i en digital värld och det visar än en gång varför det är viktigt att ha en bra digital arbetsplatsstrategi. Med den digitala arbetsplatstransformationen kommer nya utmaningar och för att bättre förstå dessa kan det vara bra att lära sig av de som byggt hela sin arbetsplats med digitalt som kärna – t.ex. Trello men även Automattic, Buffer m.fl. De alla delar med sig öppet och ofta om sina digitala arbetsplatsinitiativ för att få deras företag att gå framåt.

Detta är bara ett initiativ av flera möjliga och vi på Svenska Nomader är väldigt intresserade av vad Svenska företag har för digitala arbetsplatsinitiativ. Anser du att ditt företag går i bräschen med liknande koncept som Mr. Rogers för att bygga broar mellan medarbetarna så vill vi gärna veta! Skicka en kort text till oss på hej@svenskanomader.se

Christoffer Persson

Skribent Christoffer Persson

Fler artiklar av Christoffer Persson

Skriv en kommentar