Det flexibla arbetslivet

Därför är det stark efterfrågan på SEO konsulter

Av december 1, 2021 Inga kommentarer

dator med google analytics på skärmen
sponsrade länkar

SEO konsulter jobbar inte sällan helt på distans. I takt med att konkurrensen på nätet och framförallt Google blir tuffare, blir sökmotoroptimering allt viktigare. Det är bara en av anledningarna till att efterfrågan på SEO kunskaper ökar.

SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska. Det är SEO som avgör vilken position en hemsida får i sökresultatet på Google. De flesta svenskar använder nätet varje dag och Google är vår ”go-to” sökmotor där miljontals sökningar sker varje år.

Digitaliseringen i samhället har lett till att bland annat e-handel har exploderat. Vi vänder oss till internet när vi vill köpa nya skor, beställa hem ett recept från apoteket eller hitta det bästa priset på en flygbiljett till vinterns semester.

Att allt fler söker på nätet har inte bara ökat antalet företag och webbshoppar onlinepå nätet. Det har också lett till att konkurrensen är hårdare än någonsin. För att bli sedd på Google behöver sajtägare satsa på SEO vilket har drivit upp efterfrågan på SEO konsulter. Genom att sökoptimera en hemsida kan trafiken in till sajten öka och därmed också försäljningen.

mobil med google

Viktiga egenskaper för att lyckas som SEO konsult

För den som föredrar att jobba på distans är SEO konsult ett bra alternativ. Det kräver dock en rad egenskaper och rätt kunskap, precis som i andra yrken. Nedan följer fem egenskaper som är viktiga hos en SEO expert:

  • Förståelse för hur marknaden fungerar
  • Bra på att kommunicera, inte minst vad gäller att lyssna på kundens önskemål
  • Snabbtänkt och flexibel
  • Engagerad i arbetet från start till mål
  • Kunskap om hela processen, till exempel sökordsanalys, länkbygge och innehåll

Givetvis är ingen person född med all kunskap så var inte rädd för att lära dig om du känner att du saknar insikt i ämnet. Ett genuint intresse för sökoptimering och att hjälpa kunderna till att ranka högre på Google är en stabil grund. Resten går att bygga på med rätt utbildning och coachning.

Att arbeta med SEO på distans

Branschen för SEO är spännande och föränderlig och folk som jobbar här gillar att ta initiativ och hålla sig uppdaterade på omvärlden. Som det ser ut idag pekar allt på att sökoptimering kommer att vara fortsatt efterfrågat i Sverige och resten av världen framöver.

Eftersom alla steg inom SEO går att göra på distans med hjälp av dator och internetuppkoppling, är det ett yrke som passar för den som är intresserad av att leva som digital nomad eller helt enkelt föredrar att jobba på distans. Däremot behöver man ha djupgående kompetens inom analys, strategier, content-skapande och allt annat som ingår i optimering. Erfarenhet i olika program som Excel, WordPress (för att vissa kunder föredrar optimering direkt på sin webbplats), Google Analytics och andra SEO-verktyg är också en stor fördel.

seo marknadsföring

Därför är sökmotoroptimering efterfrågat

Så, åter till frågan om varför sökmotoroptimering är en trend som håller i sig. Efterfrågan på SEO konsulter bottnar inte minst i att fler personer över hela världen använder Google för att söka efter bilder, läsa nyheter, eller hitta tjänster och produkter att köpa.

Företag har snappat upp det och insett att deras placering på Google spelar stor roll när det gäller hur många kunder de kommer att få via nätet. Fördelarna med SEO är många – låt oss avsluta med att titta på några av de största vinsterna med sökoptimering.

Mätbara och effektiva resultat

Resultaten av ett väl genomfört SEO-arbete är ofta iögonfallande. Ett företag kan gå från botten av sökresultatet upp till topp 3 om arbetet är korrekt utfört. Trafik och konverteringar på sidan går sedan enkelt att mäta med olika digitala verktyg för att se hur effektiva resultat man uppnått inom olika områden.

Långsiktig, kostnadseffektiv investering

Sökmotoroptimering är till skillnad från annonsering en långsiktig investering. Pengarna som ett företag satsar kommer att ge resultat i många år framöver om man håller sin hemsida uppdaterad.

Att som företag själv ta sig an processen med att sökoptimera kan vara tidskrävande. Dessutom riskerar man att projektet går fel och inte alls mynnar ut i det man tänkt sig. Därför är det vanligt att såväl startups och småföretagare som större bolag tar hjälp utifrån. På så sätt kan verksamheten fortsätta fokusera på att växa medan en SEO konsult tar tag i optimeringen.

Förbättrar hela kundupplevelsen

SEO handlar inte bara om att ranka högre på Google. Arbetet med innehåll, text, rubriker, länkar och snabb laddningstid är väldigt positivt för kundernas upplevelse och fungerar som effektiv PR. En välskriven text med relevanta sökord kommer både att hjälpa hemsidan hamna högre på Google och samtidigt fånga besökarnas intresse. Det här i sin tur ökar chansen till konverteringar.

Skapar förståelse för kunderna

Genom att analysera data går det att förstå vilka kunderna är. Man får reda på deras intressen och intentioner, vad de behöver och vad de vill ha. Analyserna skapar en förståelse för målgruppen så att man kan anpassa innehållet och utbudet till vad de helst av allt önskar.

 

sponsrade länkar

Ronja Missler

Skribent Ronja Missler

Fler artiklar av Ronja Missler

Skriv en kommentar