Det flexibla arbetslivet

Genom Testbirds får företag tillgång till frilansande testare över hela världen

Av februari 20, 2018 2 kommentarer

Testbirds tillhandahåller innovativ mjukvarutestning genom en digital plattform där företag kan hitta testare för att kvalitetssäkra och optimera användarvänligheten i digitala produkter som appar, hemsidor eller Internet of Things. Företaget, som har sina rötter i Tyskland, talar ofta om begreppet crowdtesting vilket innebär att låta en stor mängd människor testa en digital produkt för att utvärdera hur användarvänlig den är. Vi träffade Jonna Knibestöl, som är del av Testbirds svenska team, över en kaffe på Covendum i Stockholm för att fråga mer om plattformen och företagets planer framåt.

Riktiga människor, riktiga användartester

– Styrkan med crowdtesting är att det inte bara är testexperter, utan även opartiska konsumenter som får genomföra testningen. Dessutom på sina egna enheter, under riktiga förutsättningar. På det här sättet blir plötsligt en enorm kombination av enheter och operativsystem tillgängliga. Vi har alla typer av människor på vår plattform. Frilansare, professionella testare, studenter, pensionärer etc. med olika intressen, nationaliteter och yrken, berättar Jonna.

Idag består Testbirds ’crowd’ av 250 000 frilansande crowdtestare i 193 länder som har tillgång till över 500 000 olika typer av digitala enheter. Det betyder att företag verkligen kan få möjlighet att testa sina produkter under verkliga förhållanden och direkt på sina slutanvändare.

– Testarna kan använda sig av allt från stationära datorer till det senaste inom wearables. En annan fördel med crowdtesting-metoden är möjligheten att använda specifika demografiska kriterier för att hitta just din exakta målgrupp och potentiella slutanvändare. Dessutom kan våra crowdtestare snabbt påbörja sökandet efter buggar och utvärdera användbarheter, utan att vara hemmablinda. Något som ofta är en stor risk på företagens interna utvecklingsavdelningar, förklarar Jonna.

Testbirds grundades 2011 av de tre tyska studenterna Philipp Benkler, Georg Hansbauer och Markus Steinhauser. De hade själv kunskaper inom utveckling och hade börjat intressera sig för allt kring det växande crowdsourcing-fenomenet.

– Någonstans där började de inse behovet av att hjälpa företag att optimera funktionalitet och användarvänlighet i appar, webbplatser och andra typer av digitala produkter. Varför inte ta hjälp av det snabbväxande internetcommunityt? De initierade sitt första crowd bestående av några av deras vänner, som fick uppdrag att analysera en första kunds hemsida. Den första kunden blev till många fler och vännerna växte till ett community på flera hundra tusen människor världen över, berättar Jonna.

De tre tyska studenterna fick senare även sällskap av fler kollegor och idag är Testbirds cirka 100 anställda med kontor i München, Amsterdam, London och Stockholm samt franschisetagare i fler länder.

Varför blir det viktigare att användartesta sina digitala produkter idag?

– Världen blir allt mer digital och i samma takt blir användarna allt mer kritiska till det enorma utbudet av digitala produkter. Dålig funktionalitet eller ogenomtänkt användarupplevelse kan göra att även den mest innovativa produkten kan misslyckas på marknaden. Detta påverkar inte bara varumärket utan framförallt kassan. Vem vill köpa flygbiljetter på en hemsida som kraschar eller använda ett smart hemlarm när den tillhörande appen inte fungerar? Vi måste sätta användaren i första rummet – det är ju faktiskt hen som bestämmer i slutändan 🙂

Hur hjälper ni på Testbirds företag?

– Vi kan hjälpa företag att optimera sina digitala produkter direkt utifrån ett användarperspektiv. Detta kan hjälpa dem att öka konvertering, identifiera buggar och säkerhetsproblem, hitta språkfel, utvärdera prestanda eller bara få feedback om hur en användare upplever en hemsidas flöde. Vårt crowd och våra automatiserade teknologier kan helt enkelt hjälpa företag att identifiera kritiska problem och få avgörande feedback – allt för att deras digitala produkter ska klara sig i konkurrensen på marknaden.

De som jobbar i ert nätverk gör det platsoberoende och online. Varför har ni byggt upp modellen så?

– Testbirds lever och andas digitalt och att nätverket befinner sig online är helt enkelt grunden till att hela vår modell ska fungera – både från våra kunders och från våra testares perspektiv. Våra kunder vill hitta användare i deras ”natural habitat” och testa produkten under verkliga förutsättningar. Våra testare vill kunna ta på sig extrauppdrag, utan att det krockar med alla andra aktiviteter i deras liv. Från vår sida kan vi enkelt koppla samman alla direkt i vår plattform. 

Kan man som företag lite på resultaten från tester som görs via er plattform?

– Det kan man absolut – vilka skulle man lita på om inte de som faktiskt ska använda produkten? Våra uppdragsgivare får möjlighet att välja mellan 60 olika demografier. Det gör att de kan hitta testare som liknar deras faktiska slutanvändare. Vi kan dessutom hitta testare i världens alla länder. Det gör att våra kunder kan få feedback om den verkliga upplevelsen i exempelvis Nigeria, England eller Brasilien. Har produkten rätt språk? Och hur fungerar den med den lokala uppkopplingen? Allt detta sker på vår plattform, där Testbirds även har möjligheten att ge support, så att testresultaten ska bli så relevanta och konkreta som möjligt.

Hur kan man som aspirerande digital nomad använda Testbirds som en extrainkomst?

– Testbirds är det perfekta extragiget för en digital nomad. Det är plats- och tidoberoende och du får själv välja vilka test du tar dig an. Det enda du behöver göra är att signa upp dig som testare på nest.testbirds.com, fylla i ett formulär och göra ett enkelt ”entry test” – därefter får du inbjudningar till tester som passar din profil. När du får en inbjudan får du själv välja om du vill utföra testet eller inte. Du får betalt för alla test du gör och vi har som mål att alltid betala minst 100 kronor per timme till våra testare – var än i världen de befinner sig.

Berätta kort om det gratis-testverktyg ni har som mindre bolag kan använda.

– När man utvecklar en app drar man stor nytta av att testa den och samla in feedback innan den lanseras. Men för att appen ska kunna tillgängliggöras till användare måste den idag lanseras och laddas ned från appmarknader som AppStore och Google Play. Detta gör det svårt att kunna optimera appen innan den släpps för allmänheten. Framförallt då man kanske inte alltid kan eller vill lansera en betaversion. Med Testbirds gratisverktyg BirdFlight™ kan du enkelt distribuera din beta-app till användare webbaserat – utan att gå genom den vanliga appmarknaden. På appen kan du även ladda upp distributionslistor och hålla koll på vem som laddar ned din app. Dessutom kan du få crash reports från Android- och iOS-enheter. Allt är helt kostnadsfritt.

Tror du att crowdtesting av människor kommer behövas framåt eller kommer allt ersättas av robotar och smarta algoritmer?

– Jag är övertygad om att robotar och smarta algoritmer kommer kunna ersätta en mängd olika saker i framtiden. Kanske kommer robotar kunna lära sig att imitera och förutse människors användarbeteende, men jag tror att vi alltid kommer att behöva det mänskliga perspektivet på något plan. Framförallt när det gäller känslor och intryck. Därför tror jag att crowdtesting kommer att fortsätta vara ett bra och viktigt komplement till automatiserade processer.

Vad är planen för er på Testbirds framåt?

– Vi fortsätter jobba för att företag ska förstå vikten av att implementera användarperspektivet under hela utvecklingsprocessen och att förändra ineffektiva och omoderna testningsprocesser. Vi vill dessutom såklart utöka vårt globala crowd, göra mer spännande projekt med kunder och fortsätta utveckla våra tjänster.

Emelie Fågelstedt

Skribent Emelie Fågelstedt

Fler artiklar av Emelie Fågelstedt

Join the discussion 2 kommentarer

Skriv en kommentar