När gymnasieelever funderar kring sin framtid och studie- och yrkesval påverkas de av vad som är aktuellt i samhället här och nu. Under pandemin har distansarbete blivit det nya normala för flera yrkesgrupper. Att leva som digital nomad, arbetandes på resande fot eller på distans från utanför storstäderna, blir allt vanligare. Några gymnasieklasser i Osby, nordöstra Skåne, fick i uppgift att lära sig mer om digitala nomader och att tycka till om framtiden.
”Nomadlivet inspirerar sannerligen. Så jag drog igång ett grupparbete där eleverna i mina klasser väljer två nomader bland de ca 80 som finns intervjuade på ´Svenska Nomader´. Det vimlar sannerligen av spännande och inspirerande berättelser. Åk3-eleverna lämnar ju snart skoltiden bakom sig och väldigt många ungdomar behöver inspiration inför alla kommande framtidsval. Gigekonomin och arbetsflexibilitet är givetvis här för att stanna,” säger Gunnar Bergström, lärare i svenska och engelska på Ekbackeskolan i Osby
Gunnar har själv erfarenhet från att jobba från utlandet, och spenderade fyra år som engelskalärare i Ho Chi Minh City mellan 2012 – 2016. Målet är att på sikt återvända till Sydostasien och fortsätta jobba som lärare därifrån framåt. Efter att ha börjat läsa på allt mer om svenskar som lever som digitala nomader valde han att låta sina gymnasieklasser djupdyka i de berättelser som delas av nomader ur Svenska Nomaders nätverk.
Under pandemin har gymnasieelever i hela Sverige fått studera på distans för att stoppa smittspridningen. Något som bland annat gjort det svårt att motivera sig till att plugga, enligt en granskning från SVT. Samtidigt kan den snabba omställningen till distansstudier ändå fört med sig en större insyn i vad arbete på distans kan komma att innebära för dem efter studierna.
Personberättelser som inspirerar gymnasieelever
”Vi fick i uppgift att leta information om två olika Svenska Nomader och sedan göra en Powerpoint om detta. Vi tyckte det var mycket intressant att få ta del av deras liv och få veta hur det kan se ut när man jobbar på det sättet. Det var kul att man även fick en stor inblick hur deras vardag kan se ut när de reser runt och jobbar på olika platser. Vi fick mycket inspiration av att göra uppgiften,” säger en grupp bestående av Elin, Moa, Emmie och Ellen.
De två nomadporträtt de valde ut var av Ottilia Söderström, som reser och jobbar ifrån en husbil tillsammans med sin pojkvän, och Christoffer Persson, tidigare på resande fot jorden runt, men numera med en bas i Lissabon och även en av Svenska Nomaders grundare.
”Vi tjejer tycker det är jätteintressant att folk väljer att ge upp sina hem för att bosätta sig i en van till exempel. Det är även kul att se hur detta utvecklas och blir större och större. Det har ju fått en rejäl utveckling sedan corona startade och fler började arbeta digitalt. Och det finns ju bara fördelar med att man kan sitta vart man vill och arbeta, det som funkar bäst för en själv. Vi tänker även att man utforskar världen samtidigt som man arbetar, vilket gör att man kanske hittar olika sätt att arbeta på. I Sverige är det vanligt att man jobbar 8 timmar, fem dagar i veckan, men det är ju olika rutiner beroende på vilket land man är i. Men vi tycker att det är väldigt inspirerande att läsa alla dessa nomadprojekt, och hur engagerade folk är i sina yrken. Det är även smart med dessa ”co-working” platser. Det är ju verkligen som ett kontorshotell, säger en annan grupp bestående av Alma, Maja, Tilda och Emma.
I deras arbete valde de att lägga fokus på nomadporträtten av Paulina Eriksson, skate- och surfbrud med bas i Marbella, och svenska Mia Bear som tillsammans med hennes amerikanska man Ben lever minimalistiskt med familjen i en ombyggd buss och reser runt i USA.
Tror ni själva att ni kommer jobba på distans i framtiden?
”Vi alla tror att vi kommer vilja testa jobba på distans någon gång i vårt liv. Vi får hoppas att corona släpper snart så man kan resa på ett smidigt sätt, för det är väl det dom hindrar en i nuläget. Men det är ju ofta där efter studenten som man vill resa ut i världen, och det skulle ju varit perfekt om man skulle kunna väva in något jobbrelaterat i det. För det enda som krävs är ju internetuppkoppling, och det finns ju nästan överallt i dagens samhälle, nu har ju även 5G börjat utvecklas, svarar Alma, Maja, Tilda och Emma.
Varför valde du att låta dina elever göra ett skolarbete om digitala nomader?
”Teknikutvecklingen möjliggör en kraftigt ökad flexibilitet när det gäller att arbeta och att kommunicera med kunder och uppdragsgivare. Sannolikt har denna explosiva utveckling bara just inletts. 20-30-åringar som jag träffar på i Asien arbetar extremt entreprenöriellt. Alldeles särskilt gäller detta de unga vietnameserna – och inte sällan kvinnorna. Drivet är fascinerande att uppleva. För allt flera ungdomar i Sydostasien är detta med en fast arbetsplats ett närmast okänt begrepp. Klimatet gör det ju också okomplicerat att arbeta och verka i princip var som helst (dvs utomhus). Överallt i HCMC finns snabbt och stabilt bredband – inga tekniska begränsningar således,” berättar Gunnar Bergström och fortsätter:
”Naturligtvis pågår motsvarande svindlande utveckling i världsmetropoler som Singapore, Tokyo, Seoul, Shanghai, Taipei, Osaka, Bangkok och flera därtill.
Dessa ´omvärldsrealiteter´ förklarar också varför ´Svenska Nomad´- projektet genomfördes av mig på Ekbackeskolan: ungdomarna måste förstå hur snabbt världen accelererar för närvarande. Utmaningarna när det gäller just denna konkurrens är en faktor som i alldeles för låg grad genomsyrar den svenska gymnasieskolan. Även i detta avseende ser jag min uppgift som självklar.”
”När man sedan läser om nomadernas vardag och deras driv blir man självklart engagerad och fascinerad. Min uppgift som en ´eye-opener´ blir självklar. Jag tror också att ungdomarna ska tänka på att de besitter mer kunskaper och erfarenheter än vad de kanske först inser. 17-18-åringar i Sverige är verkligen vana vid många olika digitala plattformar sedan lång tid och tänker de igenom sin kompetens kan sannolikt många ganska snabbt paketera ett erbjudande som uppdragsgivare nog kan tänka sig att betala för,” avslutar Gunnar Bergström.
Vi på Svenska Nomader tackar ödmjukast för att vi fått möjlighet att stå fokus för ett skolarbete hos er på Ekbackeskolan, och även för att ni valt att dela era tankar och funderingar kring framtidens arbetsliv och möjligheterna med distansarbete med oss.
–
👉 Bl inspirerad av fler av våra nomadporträtt och individuella berättelser om livet som digital nomad
Om Ekbackeskolans arbete med sajten Svenska Nomader:
Elevernas engagemang var utmärkt positivt. Allt flera ungdomar funderar nu på att finna vägar i framtiden för att under åtminstone en period kunna leva sina liv som en arbetande nomad. Teknikutvecklingen öppnar portarna och erfarenheterna från nomad-arbete kan knappast överskattas. Aktiviteter och verksamheter som sannerligen ligger i tiden.
Stort tack Gunnar för att du delar med dig av era diskussioner från Ekbackeskolan. Vi ser fram emot att följa dig och klasserna framöver!