Podcast

Transkribering: Avsnitt 21 – Cool company och att vara egenanställd

Malin Hjelmqvist vill leva på distans och specialiserar sig på transkribering. Vi såg nytta i tjänsten då information i skriven form är bättre för sökmotorerna så vi beställde transkribering på tre avsnitt för att stödja hennes resa till att bli platsoberoende. Är du också intresserad av transkribering kan du komma i kontakt med Malin via hennes webbplats: malinstext.se

Det här är en transkribering av Avsnitt 21 – Cool company och att vara egenanställd

Emelie: Hej och varmt välkomna till tjugoförsta avsnittet av Svenska Nomaders podcast. En podcast som handlar om att vara digital nomad, om gigekonomin och om förändringar på arbetsmarknaden. Ni lyssnar idag på mig, Emelie Fågelstedt. En fråga som många i vårt nätverk har diskuterat på senare tid är detta med egenanställning: vad det innebär att vara egenanställd eller att jobba via ett av egenanställningsföretagen. Och för att reda ut de här frågorna och lära oss lite mer om vad det innebär, både att vara egenanställd men kanske även att driva ett bolag som hjälper andra frilansare att jobba och vara en del av gigekonomin, så har vi idag med oss grundaren av Cool Company, Jan Bergstrand. Varmt välkommen hit, Jan!

Jan: Tack så mycket, och tack för att jag fick komma.

Emelie: Definitivt! Jag råkade precis spilla kaffe över dig, men nu har vi kommit …

Jan: Det är helt okej, det var gott kaffe. [skratt]

Emelie: Jamen det är bra, så länge det varade, det är alltid en bra början. Men om vi börjar så här då: vem är du egentligen, Jan?

Jan: Ja, vem är jag? För det första, jag är inte helt purung, jag är 60 år gammal fyllda, och man kan väl säga så här att jag är en person som är uppvuxen i bemanningsbranschen. Min mamma var en av pionjärerna i bemanningsbranschen och startade ett bemanningsföretag redan på 50-talet, så jag har hela tiden haft det här så att säga i min uppväxt.

Emelie: Spännande. Och nu så har du, eller inte nu, för tio år sedan så grundade du Cool Company. Vad är Cool Company för någonting?

Jan: Cool Company är ett egenanställningsföretag, som det kallas. Det betyder att man kan arbeta genom oss, om man har uppdrag att utföra som behöver faktureras. Rent tekniskt så kan man säga att man anställer sig själv under de här uppdragen och vi ser till att alla skatter och att det bokförs på korrekt sätt och deklarationer och så vidare lämnas in till Skatteverket. Och vi ser även till att man är rätt försäkrad, och det kan innebära då, eller det innebär i det här fallet en olycksfallsförsäkring, tjänstegruppliv och ansvarsförsäkring. Så vi säljer ett paket, kan man säga, till de här personerna som önskar jobba på det här viset.

Emelie: Och som inte har ett eget företag?

Jan: Som inte har ett eget företag, det är privatpersoner vi talar om här.

Emelie: Hur kom du på tanken att starta ett sådant här företag?

Jan: Ja, precis som jag började med att säga, jag har ju en bakgrund kan man säga då, inom bemanningsbranschen. Jag hade själv varit borta ett antal år från Sverige och kom tillbaka och i slutet på … runt 2009 helt enkelt så kom jag tillbaka permanent till Sverige, och då tittade jag på bemanningsbranschen, vad som hade hänt där sedan i början på 90-talet kan man säga, då när jag lämnade. Och det hade ju hänt ganska mycket, det var ju en bransch som hade blivit betydligt mycket större än vad den var tidigare. Men i övrigt tyckte jag väl ändå att den såg ganska lik ut, men sedan fanns det en annan sak som slog mig och det var att man talade väldigt mycket om entreprenörskap i Sverige.

På den tiden som jag lämnade så såg man på en entreprenör som liksom … någon tveksam, det var inte positivt hela vägen rakt ut, men däremot så var det det nu. Nu ville helt plötsligt väldigt många bli entreprenörer och försöka realisera sina idéer och slå mynt av det, och då slog det mig idén att om man kunde kombinera back-office så att säga på bemanning med den här enorma drivkraften som de här entreprenörerna har, då har vi en bra match. Och det var så egentligen idén kom upp för mig, och det visade sig också vara rätt, för att det finns ju en enorm motivation och drivkraft hos de här personerna, och det man gör som egenanställd är ju att man hittar sina egna kunder och man sätter sina egna priser, till skillnad från bemanningsbranschen där bemanningsföretaget gör allt det åt en.

Så drivkraften hos de här entreprenörerna, det är nyckeln i det här, och vi ser till att det går rätt till. Många gånger så är också de här entreprenörerna inte särskilt roade av att sitta och hålla på med det här tråkiga som är att hålla ordning på papprena, utan de vill göra det de är bra på helt enkelt.

Emelie: Vad är det för typer av personer som jobbar via er idag?

Jan: Det är allt möjligt egentligen, det finns ju dels de som vill prova sin affärsidé innan de får luft under vingarna så är det här ju ett jättebra sätt att göra det på. Du är ju igång på några minuter egentligen. Dels till de som har ett mer fastare jobb och gör det här vid sidan av, och de kallas för moonlighters i vår värld. De här moonlighters de jobbar i månskenet helt enkelt och det är också människor som givetvis värderar sin fritid och … de gör någonting som de brinner för utanför sitt vanliga jobb, och istället för att starta ett eget företag så är det här ett alternativ.

Det är inte så svårt att starta ett företag i Sverige, det är ganska enkelt till och med, men det är inte där problemet ligger utan problemet ligger ju, vad händer sen? Då ska man ju underhålla det här, då får du helt plötsligt en massa krav och ansvar på dig att rapportera in till myndigheter och så vidare och så vidare, och det är ju det vi tar hand om så att säga.

Emelie: Jag vet att ibland när man pratar om egenanställningsföretag, och jag har pratat med en del fackförbund och annat som pratar just om det här: att man menar på att det kanske inte är tryggt att vara egenanställd om man jämför det med att starta eget eller ta en anställning. Men hur ser ni på just trygghetsaspekten av att välja att fakturera via ett företag som er kontra att ha en anställning eller starta eget?

Jan: Jag tror egentligen inte att det finns ett så stort motsatsförhållande till vad fackföreningar tycker och tänker och hur vi tycker och tänker som man försöker måla upp. För oss så är det ju viktigt att de egenanställda får så hög lön som möjligt, det vill säga att de kan fakturera så mycket som möjligt, för det är direkt kopplat med hur mycket eller lite som vi tjänar, det vill säga ju mer pengar som den egenanställde tjänar, ju mer pengar tjänar vi. Till exempel så erbjuder vi möjlighet till att lära sig att bli bättre i förhandlingar och man kan lära sig att marknadsföra sig på ett bättre sätt och därmed också kunna ta ut ett bättre pris för de tjänster man erbjuder. Och vi har ju också trygghetspaket i form av olycksfallsförsäkring, tjänstegruppliv och ansvarsförsäkring och man kan teckna tjänstepensionsförsäkring.

Så för många av dem som till exempel vill starta eget företag så är det här ett jättebra sätt, en jättebra språngbräda och ta steget ut innan man kastar sig ut, så att säga, rakt ut. Man får lite luft under vingarna, helt enkelt, innan man tar steget och startar ett eget företag. För andra som har en fast sysselsättning någon annanstans så är det här ett jättesmidigt sätt där man kan göra andra saker vid sidan av och kanske börja bygga upp sin lilla verksamhet innan man så småningom kanske kliver av sin anställning som man har på något företag eller någon organisation, var det nu kan vara, och kliver ut och kör sin egen verksamhet helt enkelt.

Emelie: Men jag tänker, du kommer ju ändå på den här idén med egenanställning, eller att starta ett egenanställningsföretag redan för tio år sedan, och jag personligen, jag började inte ens höra talas om att det här existerade förrän för tre-fyra år sedan, max. Hur kom du på för så länge sedan att det här skulle vara någonting, som skulle växa?

Jan: Ja, hur kommer man på någonting? Som jag nämnde tidigare, så för mig var det nog mer en magkänsla, jag trodde på den här kombinationen back-office bemanning med motivationen hos de här entreprenörerna. Sedan så har det ju visat sig under gång att jag kanske inte hade 100 % rätt, i form av att jag trodde väl mer kanske att de som kanske vill starta ett eget företag kommer bli våra kunder.

Men det är inte bara det, utan jag nämner de här moonlighters, de vill kanske inte starta ett företag, det är bara krångligt. Sedan kanske det är så här att det är bara tillfälligt, och sedan så gör de det inte mer, så det är väldigt flexibilitet i hela det här systemet och det är ju drivet av människorna själva som väljer det här, inte oss, utan vi är en serviceorganisation. Jag brukar säga det att vi ska vara oljan i maskineriet, inte käppen i hjulet, och det är precis vad vi är.

Emelie: Men om vi tänker just det här med att starta eget eftersom du själv valde att starta eget. Vad var det som drev dig till att bli entreprenör?

Jan: Jag vet inte om man, det är väl olika hos olika personer, men i mitt fall som sagt… Jag växte upp med en mamma som var otroligt entreprenör på alla sätt och vis, och det där går väl i generna lite grann som man är som person. Jag har alltid tyckt om att hålla på med projekt av olika slag, och så har det fortsatt. Det som man kanske kan säga det är väl att det har lugnat ner sig lite sedan jag startade Cool Company, det vill säga att jag har fokuserat väldigt mycket på det. Och det är väl en sak också som jag tycker att man som egenföretagare eller som entreprenör att man ska tänka kanske och inte vara så … man ska tänka på att tålamodet, man måste ha tålamod för att göra grejerna. Det är väl den uthålligheten som jag har haft här nu de senaste tio åren som har gjort det här till vad det är.

Emelie: Du berättade ju att du idag är 60, vilket innebär att du att kommit på den här idén i 50-årsålden, men du har ju såklart gjort saker innan dess också. Och bland annat så vet jag att du berättade tidigare om att du var ute på ett segeläventyr.

Jan: Ja, just det. Ja, inte jorden runt, men jag seglade från Grekland ner till Sydamerika och det är halva jorden, så jag har halva kvar.

Emelie: Det har du tid för, så det är inga problem!

Jan: Precis, så det finns där på the bucket list. Men man kan väl säga så här att på den tiden, det här var ju 20 år sedan, då hade vi inte de möjligheterna som vi har idag, med hjälp av nätet att kunna driva affärer eller sin lilla business på distans, utan då fick man hitta på grejer där man kom och det kunde vara att man plockade på betalande som hyrde in sig i en hytt på båten eller att man stannade på något ställe, som jag gjorde, och startade en bar och en restaurang i en yachtklubb, i en shoppingmall i Brasilien och drev den ett tag. Så man höll sig i gång på det viset.

Nu idag, till exempel, jag följer ju själv på Youtube, följer flera av de här jordenruntseglarna och hur de finansierar sitt … och det är ju allt möjligt ifrån att de sitter och jobbar på distans till att de skildrar sina resor och tar betalt via… de är beroende av donationer kan man säga, via till exempel Patreon. Sådant fanns ju inte tidigare, men det måste ju också deklareras egentligen i slutändan och göras rätt, för ju fler människor som börjar jobba i gigekonomin, ju mer utspridda blir vi rent geografiskt. Det ligger givetvis i samhällets intresse att man ska göra rätt för sig också, och det är viktigt, och vi tror att vi som egenanställningsföretag som Cool Company är fyller en viktig funktion där. För det gäller också, det handlar ju också om trygghet, att kunna ha råd eller att ett samhälle kan ha råd med att erbjuda en social trygghet, till exempel. Där fyller vi också en funktion.

Emelie: Hur många är det som har jobbat via Cool Company?

Jan: Nu är det över 45 000 som har gått igenom vårt bolag under de här åren, men det inkluderar också … vi har ju köpt två konkurrenter och det inkluderar även dem.

Emelie: Jag förstår. Som du sa tidigare, eller som jag också sa, det känns verkligen som att marknaden för egenanställning det är någonting som växer. Och jag tror väl över lag att tanken kring entreprenörskap, det var väl lite som du sa där när du kom tillbaka, och började tänka på att starta det här för tio år sedan. Ifrån att man tänkte att entreprenörskap kanske inte var någonting som var för alla så känns det ju som att väldigt många svenskar idag ändå kan tänka sig att faktiskt starta och driva eget och jag har ju lite känslan av att det är en sektor som växer också.

Jan: Det är intressant att du säger det, för att när jag startade Cool Company, jag kom ju till Sverige precis och jag hade inte varit hemma på länge, och så jag gick på det här Nyföretagarcentrum. Och där kommer jag ihåg, jag tog ju med mig flera saker därifrån givetvis, men en av de sakerna jag kommer ihåg där, man nämnde att det hade, nu minns jag inte vad det var för undersökning, men att man hade undersökt i alla fall i Sverige och frågat efter hur många är det som vill starta eget företag. Då visade det sig att ungefär 50 % av svenskarna hade någon gång tänkt att de ville starta ett eget företag, men bara tio procent gör det. Då undrar man ju vad hände med de andra 40? Skulle vi kunna genom egenanställning bara öka några procent så är det ju fantastiskt på de personerna. Och det kan ju vara allt möjligt, som sagt, från att de börjar testa sina vingar och får luft under sina vingar och efter att de har använt till exempel företag som Cool Company går ut och startar eget, till att de bara fortsätter och gör det, men de är ändå produktiva och uppfyller sin dröm.

Emelie: För de som lyssnar som funderar på att ändå bli entreprenörer eller egenföretagare, vad har du för råd till någon som överväger att börja jobba på ett sådant här sätt?

Jan: Uthållighet är ju nummer ett, från början så kan jag ju nämna till exempel, jag gjorde ju när man startar ett företag som jag gjorde, helt själv. Jag hade inget kapital utom mitt eget som jag satte in, så var det mycket, man får inte vara rädd för att hitta på de här lite roliga sakerna för att marknadsföra sig. Det kan vara allt från den här gerillamarknadsföring som man talar om, det tror jag är en viktig del och den är dessutom rolig. Jag brukar dra den här där till exempel det var Stockholm Maraton, då hade jag räknat ut att när folk ska till starten så tar antagligen de flesta tunnelbanan till Gärdet och så går de över Brantingsgatan, vid Värtavägen där över. Så på kvällen innan så åkte jag och hyrde en trailer och så hjälpte en kompis mig som hade dragkrok på bilen och så hade vi klätt in hela den här trailern med banderoller med Cool Company precis vid övergångsstället där. Det kostade ju ingenting och det var gratis parkering, för det var över helgen, det är så man får göra den här typen av … man får vara lite, ska vi säga…

Emelie: Galen?

Jan: Ja galen, lite påhittig kan vi säga.

Emelie: För jag tänker också att det finns ju också en stor grupp människor som faktiskt redan driver eget men kanske känner att de har fastnat i ett och samma spår, det är liksom mer än en rutin och vardag nu, men de kanske vill växa sina företag och du har ju ändå växt Cool Company.

Jan: Ja, precis, jag började som sagt själv hemma i soffan. 2009 så byggde jag första hemsidan själv och jag hade egentligen ingen kunskap om att bygga hemsidor utan jag lärde mig och det fanns ju sådana här gratis open source-system. Jag valde ett som hette Drupal, det var väl inte rätt egentligen för det här ändamålet, men jag gjorde det. Den första siten, den första versionen som var uppe, den hade jag byggt själv. Och vi gick live precis vid årsskiftet 2009/2010 och vi hade brutet räkenskapsår och den enda möjligheten jag hade att göra reklam för pengarnas skull, det var helt enkelt att gå via AdWords. På den tiden så delade Google ut sådana här gratiskuponger, jag tror det var 750 kr man fick i AdWords. Sedan hade jag några kompisar som också hade företag, de fick de där fast de skulle inte utnyttja dem, och då samlade jag på mig dem och så gick jag den vägen egentligen.
Första halvåret där, för som sagt vi hade brutet räkenskapsår, så hade vi omsatt 47 000, följande år två miljoner. Och sedan efter nästa år så hade det gått upp till sju miljoner, och då blev jag kontaktad av ett företag som har som affärsidé att de erbjuder olika marknadsföringskanaler mot att de får delägarskap i företaget. Vi kom överens och de gick då med, och då gick vi alltså från sju miljoner upp till 24 miljoner på ett år, bara att vi hade möjligheten att marknadsföra oss.

Emelie: Marknadsföring är viktigt alltså?

Jan: Det är viktigt, och det är i allmänhet det man inte har pengar till när man startar ett bolag. Så det funkade bra för oss, de ville gå in ytterligare på samma sätt, men jag trodde då mer att bolaget behövde i sådant fall en delägare som hade kapital. Och det var fine, för de hade gjort sin resa, de gick in när det var sju miljoner i omsättning och lämnade när det var 40 och sålde då till de delägarna idag som är Verdane Capital. De är inne i företag som mathem.se, Boozt, och de har varit en väldigt bra partner skulle jag vilja säga, under hela den här resan. Och vi kommer nu att under 2019 komma upp till närmare en halv miljard i omsättning, så det har gått väldigt snabbt, men det har varit enträget arbete. Vi finns numera i Norge och England och har precis öppnat i Holland också. Så att vi ökar på, det kommer nya tjänster också, så håll ögonen öppna! Vi har redan idag skapat ett mjukvarusystem för företag som tar in frilansare för att de ska kunna hantera dem på ett bra och smidigt sätt.

Emelie: Hur känns det då, jag tänker på tio år att det har gått från noll kronor i omsättning till närmare en halv miljard i omsättning på någonting som du ändå startade på egen hand?

Jan: Ja, det känns ju bra, det kan jag ju inte förneka. Men samtidigt så har det ju varit väldigt mycket arbete, när man gör en sådan här grej så … de flesta drömmarna man har, även på natten, handlar om bolaget. Man är ju gift med bolaget under den här tiden, det här startup-skedet helt klart. Så att det krävs ju väldigt mycket engagemang och det är inte bara på nätterna utan det är även helger. Jag tror under fyra år så tog jag ingen semester, så att det var bara att köra på.

Emelie: Jag tänker du förutspådde den här trenden lite med gigekonomin och framväxande av egenanställningsföretag för tio år sedan när du grundade allting. Men om vi tittar ytterligare nu fem-tio år framåt, hur tror du att vi kommer att se arbetsmarknaden utvecklas framöver?

Jan: Alltså, jag tror ju fortfarande stenhårt på den här idén, den upphör inte att bevisa sig, så att säga. Vi fortsätter att öka starkt och det är inte bara här i Sverige, utan det här är ju kanske ännu mer utanför Sveriges gränser. Så jag tror absolut det, och med den yngre generationen, de vill inte sitta nio till fem och det handlar egentligen om att försöka skapa förutsättningar. Istället för att vara negativt inställd som vissa är till det här så tycker jag att man ska lägga fokus på att vara lösningsorienterad och försöka hitta: Hur ska vi lösa det här? När det är så pass många människor som ändå vill jobba på det här viset, hur ska vi skapa en säker, trygg och dräglig tillvaro för dem? Det är ju där vi ska sätta fokus.

Emelie: Och en sista fråga: När drar du iväg på ditt nästa seglingsäventyr?

Jan: Ja, nu är jag inne på drömmarstadiet nu, så att jag är fortfarande … jag står på vippen här. Det finns någon sådan här site som heter Dreamers som man kan logga in på, så kanske några år, jag vet inte. Vi får se.

Emelie: Spännande, du får hålla oss uppdaterade på det. Jan, tack så jättemycket för att du tog dig tiden för att vara med i vår podcast.

Jan: Ja, tack så hemskt mycket för att jag fick vara med, det var jättetrevligt.

Emelie: Och tack till alla er som har lyssnat. I vanlig ordning så hittar ni mer från oss på Svenska Nomader på svenskanomader.se. Tills nästa gång vi ses, ha det så jättebra! Hejdå!

Christoffer Persson

Skribent Christoffer Persson

Fler artiklar av Christoffer Persson

Skriv en kommentar