Digitala verktyg

Alla kan bli digitala nomader med Fliffr

By november 8, 2017 No Comments

Innehållet är framtaget i samarbete med Fliffr.

Fliffr logotyp

Fliffr

Tänk dig att du bygger ett nytt hus, väljer mellan två outfits till festen eller bara behöver bolla din SEO-strategi. Istället för att anlita en arkitekt, en personal shopper eller en sökmotoroptimerare och i de flesta fall betala (dyrt) per timme kan du få råd via mobilen, av experter och betala per minut. Det är därför Fliffr finns – en marknadsplats för att sälja eller köpa kunskapsrådgivning med hjälp av video online.

Vi tog oss en pratstund med grundarna Daniel och Andreas för att höra om hur Fliffr kom till, hur produkten används och vad vi kan vänta oss härnäst.

Berätta, vilka är ni och vad är er bakgrund?
Daniel: Jag kommer från Småland, men flyttade till Stockholm så fort jag fick chansen. Målet var att plugga på KTH men jag hann med några småjobb innan det. På KTH pluggade jag Civilingenjör Datateknik. Jag har programmerat sedan jag var 14 så det kändes som ett självklart val.
Andreas: Jag växte upp i Falkenberg och var tidigt intresserad av datorer och teknik. På gymnasietiden började jag programmera på riktigt och fick till och med ett sommarjobb som programmerare – vilket såklart var jättekul! Efter gymnasiet var jag inställd på att plugga på KTH till Civilingenjör i Datateknik efter att jag insett att programmering var min grej.

Hur träffades ni?
Så vi träffades på KTH i korridorer och labbsalar men det var först efter ett hackathon som vi lärde känna varandra. Redan där började det som sedan skulle bli Fliffr ta form.

Något vi tycker är intressant är hur och när en idé kläcks. I vilket sammanhang kläcktes idén om kunskapsrådgivning online?
Vi träffades på hackathonet och började direkt jobba med livevideo. Från början hade vi dock en helt annan inriktning än vad Fliffr kommit att bli idag. Vi började med att bygga ett socialt nätverk runt video, typ som Periscope. Efter ett tag kom vi på att vi inte tyckte det var så spännande och att det, ärligt talat, inte var någon jättebra idé. Vi började då fundera på vad annat vi kunde använda livevideo till. Vi satt då på KTH:s studentinkubator Student Inc. och i den miljön fick vi mycket hjälp med att utveckla vår idé till något som vi själva skulle vilja använda. Denna idé var grunden till Fliffr, en marknadsplats för tjänster som förmedlas via livevideo.

Och hur lång tid tog det innan ni faktiskt kom igång och hade en produkt?
Det tog oss säkert sex månader för idén att sätta sig, och sedan cirka sex månader till innan vi hade en första version, en så kallad Minimum Viable Product (MVP). Det var en enorm fördel för oss att vi var programmerare så det gick rätt så fort.

Kan ni förklara vad Fliffr är med en mening?
Fliffr är som en blandning av Google, Uber och Amazon fast för tjänster.

För vem passar Fliffr på obegränsat antal meningar?
Fliffr passar för alla som kan sälja sina tjänster över livevideo och vill ha ett smidigt sätt att ta betalt för dessa tjänster. Det funkar för terapeuter som vill kunna ha uppföljningsmöten där klienten är hemma, eller till och med bortrest. Det funkar för sökmotorexperten som vill dela med sig av kortare konsultationer av spetskompetens eller för en högskolestudent som vill dryga ut studiebidraget genom att hjälpa elever med läxor. Det går såklart också att erbjuda sina tjänster gratis, antingen som ett sätt att generera leads eller bara för att ”pay it forward”.

Några spännande projekt inom Fliffr som är igång just nu?
Just nu är det mycket fokus på läxhjälp och det är mycket spännande folk på väg in. Vi jobbar på att få ut de mest efterfrågade funktionerna i tjänsten också, vilka är att kunna skicka och sälja filer samt att kunna boka möten i förväg.

En gruppbild tagen på Andreas Jönsson, Daniel Karlsson och Linda von Beetzen

Från vänster Andreas, Linda (VD & Partner) och Daniel.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut på Fliffr-kontoret? Och var ligger det?
Daniel: Tack och lov så har vi mycket variation eftersom vi är ett startup. Jag är till exempel både ekonomi- och städchef.

Andreas: Ja, man skulle kunna tro att jag som CTO bara sitter inlåst i ett mörkt rum och programmerar dagarna och nätterna i ända men det är så mycket annat kul, spännande, och klurigt som ska hinnas med.

Vi sitter på Drottninggatan och delar kontor med ett annat startup.

Är ni alltid på kontoret eller arbetar ni ibland platsoberoende?
Vi är mest på kontoret men fördelen med att ha bra verktyg är att man kan jobba var man vill. Kvällstid jobbar man gärna hemifrån. Det har hänt att man tagit ett möte när man är på middag hos en kompis efter att man råkat förvirra ihop tidszonerna och det plötsligt blev ett kvällsmöte istället för tidig morgon.

Vad är er favoritarbetsplats om man bortser från kontoret?
Daniel: Jag jobbar gärna från ett café eller en pub. Jag gillar när det händer lite runt omkring mig.

Andreas: Ja, jag vill antingen att det ska vara ganska stimmigt eller helt tyst när jag jobbar. Men om man hade fått välja helt fritt skulle jag vilja jobba från en solig strand i typ Bahamas.

Slutligen, om ni fick åka vart ni ville i världen, vart bär det av till då? Och varför?
Daniel: Resan är viktigare än målet, och resan skulle vara på en segelbåt. Jag skulle jobba när jag låg i hamn och sedan när jag tröttnar på ett ställe eller bara ville se något nytt skulle jag segla vidare.

Andreas: Vanligtvis skulle jag försöka komma på någon häftig plats som svar till den här frågan men nu är det november och jag ska vara ärlig. Var som helst där det är varmt! Gärna soligt också. Kanske Sydamerika eller Mexiko? Australien hade också varit spännande! Men Kanarieöarna skulle också räcka gott för att få sig lite sol, värme och bad.

Kom igång med Fliffr!

Dela din kunskap och
få betalt per minut.

Registrera dig